در گفت وگو با مهر مطرح شد
اصل هم زمانی رنگ ها باید در طراحی پوشاك مدارس لحاظ شود
كادو دونی: آزاده آریایی طراح لباس و مدرس دانشگاه معتقد می باشد طراحان پوشاك مدارس باید با اصول و مبانی هنرهای تجسمی آشنا باشند و در این میان لازم است اصل هم زمانی رنگ ها در طراحی پوشاك مدارس لحاظ شود.
آزاده آریایی طراح لباس و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار مهر، درباره لزوم همراهی دلسوزانه و هنرمندانه جامعه طراح با انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدكنندگان پوشاك مدارس اظهار داشت: سخن از پوشش طیفی در بین است كه ساعات قابل توجهی از طول شبانه روز را با لباسی خاص در فضای مدرسه سپری می كنند و در چنین شرایطی بدیهی بنظر می رسد كه استفاده درست از عناصر بصری همچون نقطه، خط، سطح، رنگ، شكل، بافت، اندازه، تیرگی و روشنی، تأثیر بسزایی در روحیه این افراد خواهد داشت.
آریایی با تاكید بر اینكه طراحان پوشاك مدارس باید با اصول و مبانی هنرهای تجسمی آشنا باشند و در این میان لازم است اصل هم زمانی رنگ ها در طراحی پوشاك مدارس لحاظ شود اذعان كرد: ازجمله قواعدی كه باید در زمان طراحی لباس برای دانش آموزان در نظر گرفته شود این است كه كنتراست هم زمانی بر اساس رابطه بین رنگ های مكمل ایجاد می شود چونكه در صورت استفاده از رنگی خاص در زمان طراحی لباس، ذهن و ناخودآگاه بیننده به دنبال رنگ های مكمل است و توجه به كنار هم قرار دادن این رنگ ها می تواند مانع كسالت یا خستگی در زمان تماشای لباس در بلندمدت شود.
این طراح لباس در ادامه به مثالی دراین زمینه اشاره نمود و اظهار داشت: «شام آخر» یكی از دیوارنگاره های داوینچی، نقاش معروف ایتالیایی است كه بر روی یكی از دیوارهای كلیسای سانتا ماریا دله گرتزیه شهر میلان نصب شده و هرچند كه در ابتدا فرد سفارش دهنده این تابلو به نحوه استفاده داوینچی از رنگ ها ایراد گرفت اما این هنرمند با توضیح درباره همین اصل هم زمانی و كنتراست رنگ ها، آن فرد را قانع كرد كه به سبب استفاده درست از رنگ ها و رعایت كنتراست اصولی، تماشای این تابلو برای ساعات طولانی، هیچ گونه آزاری به چشم مخاطبان نمی رساند چونكه وی در زمان خلق این تابلو به شكل درست از خاكستری رنگ ها بهره برده بود.
او اضافه كرد: بر همین مبنا و منطق، رنگ خاكستری بیشتر از هر رنگ دیگری در طبیعت و هنر صنعت مد دیده می شود و این امر در زمینه طراحی پوشاك مدارس باید به شكل جدی مورد توجه قرار گیرد به شكلی كه رنگ خاكستری كه در جایی از تركیب سیاه، سفید و آبی یا جایی دیگر از تركیب سیاه، سفید و قرمز تشكیل شده است، بعنوان زمینه در نظر گرفته شود اما مكمل رنگ آبی یا قرمز موجود در خاكستری در خرج كار یا سایر تزئینات رنگی تزریق شود.
آریایی اظهار داشت: توجه به این اصول و رعایت آنها در بلندمدت سبب می شود كه به لحاظ رنگی، لباس فرم مدارس سبب خستگی و كسالت دانش آموزان نشود پس سفارش می شود طراحان این پوشش خودرا به مباحث علوم پایه رنگ و نور مجهز كرده و به مباحث بصری و تأثیر آن روی ناخودآگاه دانش آموزان ورود جدی داشته باشند.
این مدرس دانشگاه اشاره كرد: لازم است در پوشاك مدارس، رنگ های اصلی همچون قرمز، آبی و زرد را به شكل اصولی از درجه اشباع خارج كرد و به كمك رنگ های مكمل و تركیب آنها با خاكستری، سیاه یا سفید، ذهن دانش آموزان را در بلندمدت از تشویش و خستگی نجات داد.
او درانتها به تأثیر رنگ ها بر روح و جسم افراد اشاره نمود و اظهار داشت: تجربه نشان میدهد كه تماشای طولانی برخی رنگ ها حتی بر درجه حرارت بدن نیز اثر می گذارد؛ در این راستا طی سالیان متمادی، تحقیقات گسترده ای برای تعیین ارجحیت رنگ ها در فضاهای مختلف در نظر گرفته شده كه بدون شك لباس مدارس یكی از مهم ترین بسترها برای رعایت این نكات كلیدی محسوب می شود.
منبع: كادو دونی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب