مسعود فرزانه با كادو دونی مطرح كرد؛
کاغذ بعنوان محصول استراتژیک ناشران قلمداد شود
به گزارش کادو دونی، مسعود فرزانه مدیرعامل انتشارات به نشر اظهار داشت: کاغذ باید بعنوان محصول استراتژیک برای ناشران قلمداد شود و سیاست های حمایتی و عرضه تسهیلات و مساعدت در مورد تولید کاغذ ایرانی مد نظر قرار بگیرد.
مسعود فرزانه مدیرعامل انتشارات به نشر (آستان قدس رضوی) در گفتگو با خبرنگار مهر، در رابطه با فعالیتهای این انتشارات اظهار داشت: برنامه ریزی برای توسعه شعب فروشگاهی، ایجاد فروشگاه های جدید در اطراف حرم مطهر رضوی، تولید بیشتر از ۵۰ کتاب صوتی جدید، ترجمه بیشتر از ۵۰ عنوان از کتاب های به نشر به زبان های دیگر، حضور مؤثر و فعال در نمایشگاه های خارج از کشور، عقد قرارداد با نویسندگان جدید و حضور قلم های جدید و نو در انتشارات، طراحی و برنامه ریزی جهت تأسیس پردیس چند منظوره کتاب در یکی از محلات مهم مشهد، توجه و تمرکز به حوزه نوجوان در تولیدات آینده، برنامه ریزی جهت تولید و انتشار ۶۲۰ اثر چاپ اول و تجدید چاپ و در نهایت کوشش برای تدوین برنامه سه ساله آینده از مهم ترین گام هایی بوده که در در این مدت قریب به ۱۰ ماه برداشته شده است.
وی اضافه کرد: در انتشارات به نشر آن چه در ساحت دین می گنجد شامل مباحث اعتقادی، اخلاقی و تربیتی در چارچوب ها و شیوه های متنوع ادبی همچون رمان، داستان بلند و کوتاه، شعر و بخصوص تمرکز به مبحث ادبیات دینی خاصه برای مخاطب کودک و نوجوان و تقدم آثار ادبی بر آثار پژوهشی و همکاری با نویسندگان و تصویرگران برجسته مورد تاکید است.
این مدیر نشر در ادامه، در رابطه با چالش های انتشار کتاب در حوزه کودک و نوجوان اظهار داشت: چالش عمده حوزه کتاب کودک، فراوانی آثار ترجمه و تأثیرات آن بر روی نسل آینده ساز کشور است و ناشران با عنایت به هزینه های بالای تولید اثر در مقایسه با ترجمه اثر، بسمت آن گرایش دارند. ولی این رویکرد تأثیرات منفی و نامطلوب خویش را خواهد داشت و باید تدبیری در این خصوص اندیشیده شود.
فرزانه در رابطه با وضعیت قیمت کاغذ و مشکلات ناشران اظهار داشت: وضعیت کاغذ ناشران و کتاب، تابعی از وضعیت پرنوسان اقتصادی کشور و بشدت وابسته به نرخ ارز و وابستگی بالا به خارج از کشور است و این مورد در واقع نقطه بحرانی تأمین کاغذ است. کاغذ باید بعنوان محصول استراتژیک برای ناشران قلمداد شود و سیاست های حمایتی و عرضه تسهیلات و مساعدت در مورد تولید کاغذ ایرانی و افزایش کیفیت آن باید در سالهای پیش رو مدنظر قرار گیرد چونکه با تعدیل قیمت کاغذ شاهد کاهش قیمت تمام شده کتاب و در نتیجه افزایش شمارگان این محصول خواهیم شد.
وی در رابطه با علت استقبال ناشران در تولید آثار ترجمه نسبت به تألیف اظهار داشت: تنوع و تعدد موضوعات و تصویرگری جذاب و به روز بودن آنها به لحاظ روشهای فنی فنی و داشتن ما به ازای بیرونی کاراکترها و شخصیت ها در آثار ترجمه ای در انیمیشن ها، کارتون ها و فیلمها که فروش یک اثر را تضمین می نماید و از سویی هزینه کمتر تولید آثار ترجمه ای، عدم رعایت قانون کپی رایت و مالکیت معنوی، رها بودن و عدم وجود محدودیت های قانونی مؤثر جهت ساماندهی ترجمه آثار و اقبال روز افزون به این آثار و از سویی تغییر ذائقه نسل ضد و تأثیرات فضای مجازی و شخصی کتاب ها در شبکه های اجتماعی از اصلی ترین علل این اقدام است.
مدیرعامل انتشارات به نشر در رابطه با مسائل ممیزی کتاب اظهار داشت: با عنایت به این که آثار حوزه کودک و نوجوان انتشارات به نشر در فرایند ارزیابی آثار به دقت بررسی می شوند و به لحاظ اصالت، اتقان، استناد، صحت و نقاط ضعف و قوت مورد بررسی قرار می گیرند و از طرفی رویکرد ما توجه به مبانی دینی و اعتقادی و اخلاقی است و با توجه به این که ارزیابان همکار با انتشارات شخصیت های دانشگاهی و فضلای حوزوی هستند، عملا این مشکل در مورد آثار به نشر مصداق ندارد و قبل از چاپ مطالب کتاب ها از نظر استقامت فرم و محتوا بررسی شده اند.
فرزانه در انتها اظهار داشت: استفاده از دانش روز و روشهای فنی نوین تصویرگری و بهره گیری از نرم افزارهای تخصصی دارای قابلیت های ویژه؛ توجه به مخاطب نوجوان بعنوان حوزه کمتر شناخته شده و بشدت نیازمند تولید آثار؛ توجه به ژانر و گونه فانتزی و کمیک در تولید آثار؛ توجه به مبحث مجموعه سازی و دنباله دار کردن کتاب ها؛ بسته بندی های جذاب و ترکیب کتاب با محصولات در کنار یکدیگر همانند اسباب بازی و نوشت افزار؛ خلق شخصیت های جذاب مبتنی بر شخصیت های کتاب همچون راهکارهایی است که برای حل معضلات نشر میتوان از آنها بهره برد.
منبع: kadodooni.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب