یك نویسنده و كارگردان مطرح كرد:

تولید فیلم بلند در اصفهان به جریان سازی مستمر نیاز دارد

تولید فیلم بلند در اصفهان به جریان سازی مستمر نیاز دارد به گزارش کادو دونی، اصفهان یک نویسنده، کارگردان و تهیه کننده با اعلان اینکه تولید فیلم بلند مبتنی بر یک جریان فیلم سازی در اصفهان نیست، اظهار داشت: اصفهان به لحاظ سخت افزاری و تجهیزات فیلم سازی به عوامل بیرونی نیاز ندارد و فقط باید مکانیزم حمایتی برای تولید فیلم بلند از جانب مجموعه هایی مانند حوزه هنری، شهرداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تعریف شود.



مجید صدیقی در گفت و گو با ایسنا وبا اشاره به نبود سازوکار حمایتی مشخصی برای تولید فیلم بلند در اصفهان، اظهار داشت: نه در اصفهان و نه در هیچ شهرستان دیگری بصورت مستقل سازوکار تولید فیلم بلند وجود ندارد. تنها مرجع تولیدات فیلم های بلند یا سریال ها مراکز صداوسیمای استانها هستند که نوساناتی که در اعتبارات این مراکز وجود دارد به خاطر نوسانات موجود در بودجه های تخصیصی تولید این مراکز است.

او افزود: در بخش خصوصی یا مراکزی که حامی هستند بیشترِ کارهای حوزه فیلم سازی بر تولید فیلم های کوتاه، آماتور و دانشجویی متمرکز است. بعضاً مؤسساتی هستند که این برمبنای کار ویژه ای که برای خود تعریف کرده اند، فیلم بلند تولید می کنند درحقیقت تولیداتی که در زمینه فیلم بلند است مبتنی بر یک جریان فیلم سازی در اصفهان نیست، یعنی جریانی وجود ندارد که بصورت مستمر در این عرصه، سیاست گذاری، تامین اعتبار و در نهایت تولید فیلم کند.

این نویسنده، کارگردان و تهیه کننده سینما و تلویزیون بیان کرد: بعضی مؤسسات برمبنای اهداف و سیاست ها و سرمایه شخصی خود، شیوه نامه ای را تعیین کرده، سیاستگذاری می کنند و بر طبق این سیاست گذاری، تولید فیلم بلند را در دستور کار خود قرار می دهند؛ برای مثال موسسه سینمایی فرانگر طی سالهای قبل یعنی از سال ۹۸ تا الآن، نزدیک به ۴ فیلم بلند ساخته که شامل تله فیلم «ماه درخشید» که اردیبهشت ۱۴۰۱ از شبکه دو سیما پخش شده و ۳ فیلم بلند سینمایی است، یعنی فیلم هایی که ذیل عنوان فیلم های لوباجت و با رویکرد سینمای آلترناتیو و سینمای مستقل تعریف می شوند.

صدیقی اضافه کرد: به غیراز فیلمی که برای شبکه دو ساخته شد، فیلم هایی که موسسه سینمایی فرانگر ساخته، در زمینه سینمای آلترناتیو و سینمای مستقل تعریف می شود که همه این ها به جز فیلم آخر که درصدی از اعتبار آنرا از طرف شهرداری تامین و حمایت شد، تولید سایر فیلم ها از سرمایه شخصی مجموعه تامین شده است. فیلم های «جوجه ها آخر پاییز جیغ می کشند»، «تو مشغول مردنت بودی» سال ۹۸ و ۹۹ در موسسه سینمایی فرانگر ساخته و در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران شده اند. این اتفاقی بی نظیر در تاریخ فیلم سازی در اصفهان است که یک موسسه در بخش خصوصی طی دو سال دو فیلم بلند بسازد و هیچ سابقه دراین زمینه در جایی موجود نیست.

سازوکار منظم تر تولید فیلم کوتاه در اصفهان نسبت به فیلم بلند

نویسنده فیلم «مرگ سپید» با اعلان اینکه فیلم «زندگی شیرین» در سال ۱۴۰۰ و با مشارکت شهرداری اصفهان تولیدشده و در مرحله گرفتن پروانه نمایش و سپس اکران قرار دارد، اظهار داشت: هیچ جریان هدفمندی تولید فیلم بلند در هیچ شهرستانی را حمایت نمی نماید. اگر کسی یا مجموعه ای یا موسسه ای یا شرکت سینمایی به تولید فیلم بلند ورود پیداکرده به خاطر تمهیدات و یا سیاستگذاری خود آن مجموعه است؛ یعنی این مجموعه ذیل بخش دولتی یا اعتبارات متمرکز هیچ نهادی فعالیت نکرده است. بنا بر این نمی توان شماتیک روشنی را از جریان ساخت فیلم بلند در اصفهان ترسیم کرد و فیلم های بلند بصورت پراکنده و برمبنای سیاست های شخصی یا داخلیِ یک موسسه خصوصی تولید می شوند و مسیر خودرا برای نمایش پیگیری می کنند.

این مدرس دانشگاه با اعلان اینکه سازوکار تولید فیلم کوتاه در اصفهان نسبت به فیلم بلند منظم تر است، اضافه کرد: مراکز مختلفی هستند که در تولید فیلم کوتاه بصورت متمرکز فعالیت می نمایند. انجمن سینمای جوانان ایران و دفاتر استانی آنها بطورمثال انجمن جوان سینمای اصفهان، سازوکار و مکانیزم آموزش و تولید را با هم دارد، یعنی هم آموزش می دهد و دانش آفرینی می کند و هم مقدماتی را برای تولید فیلم کوتاه فراهم می آورد. به این جهت با حضور انجمن سینمای جوان به سبب مباحث مربوط به تامین هزینه ها، شرایط برای تولید فیلم کوتاه نزدیک به ذهن تر است چون هزینه های تولید آن پایین تر است. بعضاً مؤسسات آموزشی غیر از انجمن سینمای جوان مثل دانشگاه ها نیز برای فارغ التحصیلان و دانشجویان خود شرایط حداقلی را برای تولید فیلم کوتاه تامین می کنند.

صدیقی افزود: این که کسی مسیرش از تولید فیلم کوتاه به فیلم بلند برسد یا خیر، در سازوکار یا سیاستگذاری اینگونه مجموعه ها پیش بینی نشده است، ضمن این که این مجموعه ها موظف نیستند وقتی فیلم کوتاهی توسط شخصی ساخته شد از آن حمایت کنند که آن فیلم ساز فیلم بلند خودرا هم بسازد.

سهم شهرستان ها از سبد تولیدات بنیاد سینمایی فارابی صفر است

تهیه کننده فیلم های سینمایی «جوجه ها اخر پاییز جیغ می کشند» و «تو مشغول مردنت بودی» اظهار داشت: بنیاد سینمایی فارابی و مجموعه های معتبری مثل سازمان سینمایی اوج، بنیاد روایت و مجموعه هایی ازاین دست باید در راه تولیدات فیلم های بلند سینمایی هزینه کنند که البته بودجه ها را برمبنای سیاست های داخلی خود و یا برمبنای نظرات کارشناسی شوراهایشان، با سلیقه های مدیران را هزینه می کنند و فیلم هایی می سازند. درصورتی که سهم شهرستان ها از سبد تولیدات مجموعه هایی مثل بنیاد سینمایی فارابی عملاً صفر است. کماکان در شهرستان ها مجموعه تعریف شده روشن مشخصی برای پشتیبانی از تولید فیلم بلند وجود ندارد.

او با اعلان اینکه زیرساخت های لازم برای تولید فیلم بلند در اصفهان به اندازه کافی برقرار است، اشاره کرد: زیرساخت های تولید فیلم، داشتن یک فضای اندیشه ورز است؛ یعنی به نیروی متخصص و دانش آموخته ای که اهل ایده پردازی باشد نیاز است، به یک فیلم نامه نویس خوب، کارگردان خوب و عوامل فنی خوب نیاز است که در اصفهان زیاد است. اکنون در دو دانشگاه در مقطع کاردانی و کارشناسی و حتی کارشناسی ارشد، دانشجوی حوزه سینما فارغ التحصیل می شود. به لحاظ سخت افزاری و تجهیزات فیلم سازی، اصفهان نیازی به عوامل بیرونی ندارد و تمام شرایط در اصفهان فراهم است؛ تنها باید یک مکانیزم حمایتی از جانب مجموعه هایی مثل حوزه هنری، شهرداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تعریف شود که نیروهای خوش قریحه و خوش استعداد در این راه قرار بگیرند و بتوانند فیلم بلند بسازند.

صدیقی با اعلان اینکه ایجاد نقطه عطف در زمینه فیلم سازی در اختیار توانمندی های سیاست گذاران است، اظهار داشت: نه پیشکسوتان و نه هیچ آدم باتجربه دیگری که سیاست گذار نباشد، نمی تواند نقطه عطفی برای یک جریان باشد، ولی اگر نقطه عطف را اینگونه در نظر بگیریم که آدم های باتجربه می توانند در کنار جوانان قرار بگیرند و جوانان از تجربه آنها در راه فیلم سازی شان استفاده کنند، می توان آنرا به عنوان نقطه عطفی در نظر گرفت. آدم های پیشکسوت و دارای تجربه می توانند در بهبود شرایط فیلم سازی و کمک و مشاوره دادن به فیلم سازان جوان مؤثر باشند، ولی پیشکسوت بصورت مستقل نمی تواند اسباب جریانی را فراهم آورد. نه پیشکسوت، نه نوکسوت، نه میان کسوت و نه هیچ تراز دیگری از فیلم سازان نمی توانند تغییری را ایجاد کنند چون اصلاً در زمینه اختیاراتشان نیست، بلکه می توانند مؤثر و مفید باشند. این تغییر و ایجاد نقطه عطف در زمینه اختیارات و توانمندی های سیاست گذاران است.

جریان تولید مستمر تولید فیلم بلند در اصفهان وجود ندارد

این مدرس دانشگاه با اعلان اینکه انجمن سینمای جوانان در راه فیلم سازی اساساً تأثیر به سزایی دارد، افزود: نقش انجمن سینمای جوانان قابل مقایسه با آموزشگاه های آزاد سینمایی نیست و بطور قطع نقش و تأثیر این انجمن در آموزش و تعریف درست مسیر فیلم سازی بسیار درخشان و بی نظیر است و هیچ آموزشگاه دیگری در هیچ شهرستانی چنین نیست. در کنار آن آموزشگاه هایی که با اصالتِ انگیزه و معطوف به اراده کار می کنند نیز به اندازه خودشان تأثیرگذارند، البته در جریان تولید فیلم بلند چه نقشی دارند، خروجی این مجموعه ها اگر واجد شرایط کیفی به لحاظ آموزش و دانش آموختگی باشند، می توانند در آینده فیلم های بلند خوبی تولید کنند، ولی این که بگوییم انجمن سینمای جوان یا آموزشگاهی بعدازاینکه به هنرجوی خود آموزش داد و شرایطی را برای تولید فیلم کوتاه فراهم نمود مجدداً برای ساخت فیلم بلند حمایت کند، میسر ابن نیست و اساساً چنین چیزی در بخشنامه های این مجموعه ها وجود ندارد و برمبنای یک مکانیزم حامی و سیستم حمایت کننده عمل می شود و با بودنِ مجموعه پارامترهایی مانند شایستگی و توانمندی و همت و ارتباطات و قدرت اقناع سرمایه گذار، می توان به حوزه تولید فیلم بلند وارد کرد.

او به سوابق آثار بلند سینمایی در اصفهان نیز اشاره نمود و اظهار داشت: فیلم سازی در زمینه فیلم بلند در اصفهان خیلی مبتنی بر جریان نبوده و سینمای فارسی پیش از انقلاب به اصفهان به عنوان یک لوکیشن نگاه می کرده است، بطورمثال در فیلم گنج قارون و برخی از فیلم هایی که آقایان ارحام صدر و وحدت کار کرده اند، اصفهان به عنوان لوکیشن محسوب می شد و هیچ گاه اصفهان مرجع و مصدر جریان سازی در فیلم بلند نبوده و بعضاً به عنوان لوکیشن مورداستفاده قرارگرفته است. حتی وقتی که موسسه فیلم سازی شاهد یا گروه هنری ابوذر با مسئولیت آقای مرتضی مسائلی، شرایط تولید یکسری فیلم ها را در اصفهان فراهم کردند مثل دو فیلمی که آقای محسن مخملباف در اصفهان ساخت جریان ایجاد نشد، بلکه مقطعی و زودگذر بود و درحقیقت چنین بود که کسی برمبنای توانمندی خود فیلمی تولید کرد که خیلی به جریان تبدیل نشد. البته نه فقط اصفهان، بلکه هیچ شهرستان دیگری با این مختصات فیلم تولید نکرده است و ما مجبوریم که بپذیریم محل سیاستگذاری و تمرکز تولیدات فیلم های بلند تهران است.

این نویسنده، کارگردان و تهیه کننده سینما اظهار داشت: بطور قطع اگر فیلم سازان کم تجربه و نسل جوان مسیرشان را درست و روشن تعریف کرده و تحصیل کنند، آموزش ببینند، پیوسته و مستمر در جریان و پروسه فیلم سازی حرکت کنند بطور قطع می توانند در تولید فیلم بلند به توفیق برسند و مسیرشان در زمینه سینما با رستگاری همراه باشد. بطور قطع امید و تعریف و ترسیم یک چشم انداز امیدآفرین در هر رشته ای لازم است و اگر امید به آینده نباشد کسی انگیزه ای برای حرکت کردن پیدا نمی کند.

صدیقی با اعلان اینکه حضور فیلم سازان مطرح اصفهانی و فیلم سازان جوان، سابقه خوبی را برای تولید آثار بلند سینمایی رقم زده است، اضافه کرد: فیلم سازان مطرح اصفهانی مانند خالق قصه های مجید و امثال او، کارهایی را در اصفهان انجام داده و فیلم هایی ساخته اند که بطور قطع می تواند تا حدی برای جریان فیلم سازی اصفهان مفید باشد و سیاست گذار فرهنگی استان هم باید از آن مدل تولیدات استقبال کند، ولی حضور این اساتید و تولید فیلم در اصفهان مسلماً به جریان ختم نشد، کما این که قبلاً هم این دوستان در اصفهان فیلم هایی ساخته اند، ولی جریانی به وجود نیامده است. جریان به مدلول تولید مستمر فیلم بلند است و اگر مقرر است جریانی در اصفهان شکل بگیرد زیرساخت های آن باید در اصفهان فراهم شود؛ حتی اگر آقای فرهادی هم که اصفهانی و چهره شاخص سینمای ایران هستند در اصفهان فیلمی بسازند بطور قطع سبب جریان سازی نخواهد شد.




1402/01/22
11:59:53
5.0 / 5
446
تگهای خبر: آموزش , اكران , اهدا , تخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
کادو

كادو دونی

فروش انواع کادو

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است