در نامه ای به وزیر آموزش و پرورش؛
اسماعیلی خواهان اقدام هدفمند با ظرفیت های کتابخانه های عمومی شد
به گزارش کادو دونی، وزیرارشاد در نامه ای به وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به لزوم تدوین برنامه های عملیاتی و تأثیرگذار میان نهاد کتابخانه های عمومی کشور و وزارت آموزش و پرورش خواهان هم افزایی میان دو دستگاه شد.
به گزارش کادو دونی به نقل از مهر، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی نامه ای خطاب به یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به لزوم تدوین برنامه های عملیاتی و تأثیرگذار میان نهاد کتابخانه های عمومی کشور و وزارت آموزش و پرورش خواهان هم افزایی میان دو دستگاه شد.
اسماعیلی نامه خویش را با سخنی از رهبر انقلاب شروع کرده است: «امروز در این نمایشگاه... به من پیشنهاد واحدی را عرضه کردند و آن اینست که در مدارس، ساعتی برای کتابخوانی گذاشته شود. فکر خوبی به نظرم رسید، این را باید حتما وزارت آموزش و پرورش بررسی کند و ببیند که چه کار می تواند بکند که مثلا فرض کنید مثل ساعت انشاء که ما داریم، به جای ساعت انشاء یا به جای ساعت فارسی، ساعت کتابخوانی بگذارند تا دانش آموزان با فرهنگ کتابخوانی آشنا گردند. چه به این شکل که خودشان بخوانند یا معلم برای آنها بخواند؛ چه به این شکل که یکی از دانش آموزان بخواند و دیگران گوش کنند.»
وی در این نامه نوشته است: «نهاد کتابخانه های عمومی کشور»، نهادی کاملاً فرهنگی با هویت اسلامی-ایرانی، نافذ و اثرگذار بر جامعه است که وظیفه مهم آگاهی بخشی، اطلاع رسانی و زمینه سازی مناسب به منظور ارتقای سرانه مطالعه و ترویج کتابخوانی و تحقق عدالت دسترسی به کتاب و کتابخانه را در کنار مسئولیت تأسیس، تجهیز و بازسازی، توسعه، مدیریت، نظارت و سایر امور کتابخانه های عمومی در سرتاسر کشور بر عهده دارد.
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی همینطور با عرضه گزارشی از فعالیتهای متنوع و تأثیرگذار نهاد کتابخانه های عمومی کشور و اهتمام این نهاد در سالهای گذشته بر توسعه عرضه خدمات کتاب محور در کتابخانه های عمومی به کودکان و نوجوانان بر هم افزایی میان دو مجموعه تاکید کرده است که برکات و ثمرات بسیاری را برای آینده سازان میهن اسلامی به دنبال خواهد داشت.
رئیس هیئت امنای کتابخانه های عمومی کشور در ادامه پیشنهادهایی را در مورد اقدامات مشترک نهاد کتابخانه های عمومی کشور و وزارت آموزش و پرورش مطرح کرده است که پی ریزی سیاست فرهنگی فعالیت مشترک و همزمان انجام اصلاحات در نظام تربیتی کتابخوانی از سنین مدرسه، ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس، طراحی ارتباط میان مدارس و کتابخانه ها همانند طرح «سفیران کتاب» و معرفی کتابخانه های عمومی بعنوان مرجع آموزش غیررسمی و مکمل آموزش رسمی همچون آنها هستند.
محمدمهدی اسماعیلی در قسمت دیگری از پیشنهادهای خود بر ایجاد شبکه ها و ترویج گزیده محتواهای کتاب محور ساخته شده از جانب کتابخانه های عمومی در فضاهای مجازی تحت اختیار آموزش و پرورش (نرم افزار شاد و... )، مشارکت در برگزاری مسابقات و پویش های فرهنگی و هنری دانش آموزان، ایجاد شرایط و بستر لازم جهت مشارکت فرهنگیان و دانش آموزان در جشنواره های کتاب محور نهاد کتابخانه های عمومی کشور مانند جشنواره ملی کتابخوانی رضوی، دوسالانه قصه گویی و... و حضور مشاوران مدارس در کتابخانه ها و عرضه مشاوره تحصیلی در روزهای برگزاری آزمون های سراسری تاکید کرده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه خواهان احیای جایگاه کتابدار مدارس شده و موضوع هایی چون فراهم ساختن حضور کتابداران در مدارس در ساعات مشخص و آموزش روش های مطالعه و انتخاب کتاب به دانش آموزان، برگزاری نشست های کتاب خوان در مدارس، برگزاری کارگاه های آموزشی همچون مهارت نویسندگی و خواندن، رونمایی کتاب، جمع خوانی کتاب و دیدار با نویسندگان محلی را پیشنهاد داده است.
رئیس شورای فرهنگ عمومی در انتها خواهان فراهم شدن زمینه یک اقدام مشترک، هدفمند، پایدار، بلندمدت و اثرگذار بر مبنای ظرفیت های عرضه شده و محورهای موجود و قابل الحاق میان دو دستگاه و اقدام عملی از راه کارگروه مشترک شده است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب