نماینده جنبش امل لبنان در ایران:
نژادپرستی رژیم صهیونیستی حتی گریبان غربی ها را نیز گرفته است
صهیونیست ها براین باورند که انسان ها در یک طبقه نیستند و برخی برتر از دیگران اند، از این روست که یکی از استراتژی های این رژیم از بدو تأسیس تا امروز تفرقه افکنی بوده است.
به گزارش کادو دونی به نقل از مهر، متنی که در ادامه می خوانید پیام صلاح فحص، نماینده جنبش امل لبنان در تهران، به مناسبت روز جهانی قدس است:
امروز چند دهه است که کشورهای منطقه درگیر موضوع اشغال قدس و فتنه انگیزی های رژیم صهیونیستی هستند. این گرفتاری فقط به بلاد هم مرز با سرزمین اشغالی اختصاص ندارد و همه کشورهای منطقه را تحت تأثیر قرار داده است. این تأثیر ابعاد سیاسی و نظامی و اجتماعی و فرهنگی دارد. البته، در همه این دهه ها بیش از همه بُعدهای سیاسی و نظامی برجسته بوده است و کمتر به دیگر ابعاد توجه شده است.
امام موسی صدر از سال ۱۹۵۹ میلادی به لبنان آمد؛ یعنی حدود یک دهه پس از اعلام موجودیت رژیم اشغاگر و اولین رویارویی ها با این رژیم. در همان سالهای نخست هم اسرائیل تجاوزاتی به خاک جنوب لبنان داشت، اما فراگیرترین حمله هوایی در سال ۱۹۷۰ میلادی بود که در هجومی بی سابقه پنجاه روستای جنوب لبنان را بمباران کرد و عده زیادی از اهالی جنوب آواره شدند و مهاجرت به بیروت اوج گرفت. و از این سال این مساله قسمتی از کارهای امام صدر را متوجه خود کرد.
همین توجه امام صدر به زیاده خواهی های این رژیم موجب شد پروژه های فکری و فرهنگی و اجتماعی امام صدر به اندازه دهه اول حضورش در لبنان نباشد. امام صدر که خودرا مسئول جان و حرمت انسان می دانست، همه تلاشش را برای مقابله با این رژیم به کار گرفت. تأسیس مقاومت لبنانی و مشخصاً جنبش امل در این بستر شکل گرفت. از این روست که امام صدر را امام مقاومت می خوانیم. همین زمینه بود که موجب شد بعد از پیروزی انقلاب ایران مقاومت رشد شایان توجهی کند و بازویی توانمند در منطقه باشد.
اما نکته پراهمیت نگاه فراگیر امام موسی صدر به موضوع مقاومت است. در نگاه امام موسی صدر مقاومت فقط بُعد نظامی نداشت. او مقاومت را مسئله ای چند بعدی می دید. او از «جامعه مقاوم» سخن می گفت. جامعه مقاوم جامعه ای مقتدر فقط در بعد نظامی نبود؛ بلکه واجد ابعاد اقتصادی و فرهنگی مقاومت هم بود. این نگاه آثار جالب توجهی در رویکرد امام صدر داشت.
شاید دور از باور باشد، اما امام صدر تأکیدش بر همزیستی را هم بُعدی از مقاومت می دید. او معتقد بود که نگاه نژادی و طبقه ای به انسان در ژرفای ایدئولوژی صهیونیست ها قرار دارد. در حقیقت، در نگاه صهیونیست ها انسان ها در یک طبقه نیستند و برخی برتر از دیگران اند. از این روست که یکی از استراتژی های این رژیم از بدو تأسیس تا امروز تفرقه افکنی بوده است. نگاهی کمی عمیق تر و دقیق تر نشان میدهد این مساله فقط به مسلمانان اختصاص ندارد و حتی کشورهای غربی هم گرفتار این نگاه نژادپرستانه صهیونیست ها هستند.
امام صدر با این نگاه همزیستی را نقطه مقابل نگاه نژادپرستانه آنان تلقی می کرد و اعتقاد داشت همزیستی لبنانی خودش نه فقط مقابله با زیاده خواهی های صهیونیسم، بلکه نفیِ تفکر آنان است. امام صدر در یکی از سفرش هایش به آلمان در کنفرانسی مطبوعاتی درباره فلسطین سخن گفت. در آنجا نیز در ابتدای سخنانش بر اهمیت گفت و گو و تعامل شرق و غرب تاکید کرد. او لطمه مسیحیان و مسیحیت از دید نژادپرستانه صهیونیست ها را اگر بیش از مسلمانان و اسلام نمی دید، این لطمه را کمتر هم تلقی نمی کرد. با این نگاه امام صدر حتی در پروژه مقاومت هم همزیستی مسلمانان و مسیحیان را مطرح و در عمل هم آنرا پیگیری می کرد.
با این توضیحات، نگاه امام صدر به مقاومت و به دست دادن مؤلفه ها و ابزارهای مقاومت در اندیشه و عمل او ارزش پژوهش و بررسی دارد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب