فریدونی مطرح كرد؛

غفلت درباره كالای فرهنگی را با گفتمان سازی و صنعتی كردن رفع نماییم

غفلت درباره كالای فرهنگی را با گفتمان سازی و صنعتی كردن رفع نماییم به گزارش كادو دونی دبیر جایزه فیروزه اظهار داشت: در زمینه مفهوم كالای فرهنگی در كشورمان غلفت هایی صورت گرفته كه باید با گفتمان سازی، توجه به تولید و مصرف، مدرن سازی، شناسایی و صنعتی كردن كالای فرهنگی، برطرف شود.



به گزارش كادو دونی به نقل از مهر، مراسم اختتامیه پنجمین جایزه فیروزه امروز یكشنبه ۲۹ بهمن با حضور هنرمندان صنایع فرهنگی كشور در فرهنگستان هنر اجرا شد.
علی فریدونی دبیر جایزه فیروزه در این مراسم اظهار داشت: دستگاه های عظیم فرهنگی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی كه هویت ساز است و تأثیرگذاری فرهنگی زیادی دارد، باید قبل از این در حوزه معرفی و گفتمان سازی فرهنگی وارد می شدند. در بخش فرهنگ و تولید محصولات فرهنگی، مشكلاتی وجود دارد، بعنوان مثال معرفت عمومی و توجه به آن كمتر اتفاق می افتد و باید جبران شود، چونكه كار فرهنگی از بعد حسی و هم بعد معرفتی درگیر می شود. اثر درگیری حسی و معرفتی و هویت محور كاربردی است، به این معنا كه حس و معرفت با موادی مثل چوب حرف می زند و تبدیل به محصول كاربردی می شود.
وی اضافه كرد: دستگاه های عظیم فرهنگی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی كه هویت ساز است و تأثیرگذاری فرهنگی زیادی دارد، باید قبل از این درحوزه معرفی و گفتمان سازی فرهنگی وارد می شدند. حالا به هر علتی در مورد كالای فرهنگی غفلت صورت گرفته است. پس گفتمان سازی، توجه به تولید و مصرف، مدرن سازی، شناسایی و صنعتی كردن كالای فرهنگی مهمست و باید این كمبود را جبران نماییم.
دبیر جایزه فیروزه درباره شركت كنندگان این دوره از جایزه مذكور اظهار داشت: از ۴۰۰ اثر در حوزه اسباب بازی، ۱۵۰ اثر، در بخش عروسك ۲۰۰ اثر و در بخش نوشت افزار ۴۰۰ اثر به داوری نهایی راه پیدا كرد. در بخش هدایای فرهنگی ۱۰۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد. امسال ۸۰ استارتاپ فرهنگی ثبت نام كردند و ۴۰ استارتاپ در امتداد اهداف جایزه با هم به رقابت پرداختند. ۹ نشست تخصصی با موضوع های جایزه فیروزه نیز اجرا شد. امسال به دستور شورای سیاست گذاری جایزه ی فیروزه به ۳ استان سیستان و بلوچستان، گلستان و خوزستان برگزار و آثارشان در گالری های فرهنگستان هنر به نمایش درآمد.
در ادامه این مراسم بیانیه هیئت داوران جایزه فیروزه قرائت شد. هیئت داوران پنجمین دوره این رویداد، آثار ارائه شده به دبیرخانه را در چهار بخش؛ اسباب بازی و عروسك، نوشت افزار، هدایای فرهنگی و استارت آپهای فرهنگی در روز ۲۵ و ۲۶ دی ۱۳۹۸ ارزیابی و داوری كردند.
در بیانیه مذكور آمده است:
هیئت داوران، با قدردانی از تلاش دست اندركاران برگزاری پنجمین جایزه فیروزه، بسیار خرسند است این رویداد به دوره پنجم خود رسید و امید دارد كه هر سال بر كیفیت برگزاری افزوده شود و گامی رو به جلو داشته باشد. آثار رسیده به پنجمین جایزه فیروزه از نظر كمی و كیفی نسبت به سال های گذشته رشد بسیار خوبی داشتند كه این مسئله بسیار امیدواركننده و نویدبخش اتفاقات خوب در این حوزه است. تعداد آثار خصوصاً در حوزه طراحی و تولید عروسك ها منجر گردید به اینكه جهت بررسی دقیق تر و درست تر عروسك ها در دسته ای جدا بررسی شوند و بعنوان یكی از دسته های مهم كالاهای فرهنگی به آن نگاه ویژه شود. از دیگر دستاوردهای دبیرخانه جایزه مشاركت دادن سه استان به جهت غنا بخشیدن به اصالت های اصیل و بومی و ترویج آن در طراحی محصولات فرهنگی جای تقدیر دارد.
موضوعات بومی و فرهنگی هر سرزمین به اشاعه و تكریم ارزش های بومی كمك خواهدنمود كه این مسئله تضمین توسعه پایدار، تقویت پروسه همزیستی مسالمت آمیز است. بی گمان مطالعه تجربه ها و درس های آموخته در اقلیم های دیگر به تولید بهینه كمك خواهدنمود اما آگاهی از ریشه های فرهنگی و هنری هر سرزمینی و سیر تكاملشان در طول تاریخ و جای جای جهان، به آگاهی و احترام ما نسبت به دیگر ملت ها و فرهنگ ها می افزاید. تكریم ارزش های بومی با هدف ارتقای سطح آگاهی عمومی نسبت به خطرات بزرگی كه نسل آینده را تهدید می كند باید بتواند تولیدكنندگان، طراحان، فروشندگان و بازرگانان كمك نماید تا با چشمانی باز و مسئولیتی بسیار حساس گام برداند و تصمیم بگیرند، چونكه طراحی و تولید كالاهای فرهنگی صرفاً طراحی و تولید یك كالا نیست، طراحی یك خط و مشی فكری، فرهنگی در سطح ملی است و شكل دهنده نسلی خواهد بود كه سرزمین مان را به آنها می سپاریم پس هوشیار باشیم كه آنچه رقم می خورد نگاهبان میراث فرهنگی ماست.
مشاركت نهادهای متولی در امر طراحی و تولید محتوا كالاهای فرهنگی كمك خواهدنمود تا در شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه ایرانی اسلامی، راه و مسیر روشنی پیش رو قرار گیرد و جامعه نسبت به اهمیت و ضرورت كالاهای فرهنگی برای رشد نسل آینده و حفظ میراث سرزمینشان آگاه تر شوند. ایجاد فضای نقد در فضاهای طراحی و تولید كمك به رشد هر صنف و حوزه ای است، رویدادهایی این چنین می توانند مجالی برای حضور و به ارزیابی آثار در امتداد رشد و بالندگی باشد كه امید است در سال های آینده بطور جدی فضایی برای نقد و به چالش كشیدن تولیداتمان داشته باشیم. هیئت داوران پنجمین جایزه فیروزه با قدردانی از همه شركت كنندگان در این رویداد ملی تقاضا دارد تا ضمن تلاشی كه در ارائه آثاری در شأن ارزش و فرهنگ ایرانی اسلامی، رسالت خودرا حفظ اصالت ها و ارزش های بومی و ملی خطیر بدانند و احساس مسئولیت خودرا در حفظ كیفیت روز به روز بالاتر ببرند و تا بتوانند در بازار رقابتی بدرخشند و با افتخار آثار خودرا سفیرانی برای صادرات فرهنگ و ارزش های ملی بدانند.


منبع:

1398/10/29
15:47:23
5.0 / 5
4881
تگهای خبر: اسباب بازی , اهدا , تخصص , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
کادو

كادو دونی

فروش انواع کادو

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است