پیگیری نامه تشکیل اتحادیه عفاف و حجاب بخش خصوصی سمت دولت رفته است!
به گزارش کادو دونی، یک تولیدکننده حجاب و عفاف می گوید نامه تشکیل اتحادیه عفاف و حجاب در دست اقدام و پیگیری است.
خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و ادب – زینب رازدشت: تولیدکنندگان محصولات حجاب همچون اقشاری هستند که بصورت خودجوش در چنین وضعیت اقتصادی با همه مشکلات می جنگند و کار می کنند. آنها به تعبیری سربازان مظلومی هستند که بدون سلاح در این جنگ نابرابر جهان وارد شده اند و تلاش می کنند تا مردان و زنان سرزمین خودرا با پوشش های مناسب در امان نگه دارند. حال تا چه اندازه در این راه موفق بوده اند و با چه چالش هایی روبرو هستند، با اسدالله سلیمانی تولیدکننده و کارشناس حوزه پوشاک ایرانی اسلامی به گفتگو نشستیم.
مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانید؛
* آقای سلیمانی تولیدکنندگان محصولات حجاب همچون تولیدکنندگانی هستند که با مشکلات بسیاری روبرو هستند. شما به عنوان تولیدکننده با چه مشکلات و چالش هایی در این زمینه روبرو هستید؟
صنعت تولید محصولات حجاب، صنعت نوپایی است. بعد از انقلاب این مساله که مردم چه پوششی داشته باشند و برای پوشش شأن از چه رنگ هایی استفاده کنند، محل ابهام بود. البته صحبت های بسیاری درباره ی این مساله انجام شد. تولیدکنندگان و طراحان وارد میدان شدند و در این سال ها به تولید محصولات پرداختند اما در نهایت تنها قشری که در جامعه دیده نشدند، طراحان و تولیدکنندگان بودند.
از طرفی دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی ۳۲ نهاد و سازمان را در عرصه عفاف و حجاب تعیین کرد تا در عرصه عفاف و حجاب کار کنند. اما اگر امروز مروری بر دستاوردهای این ۳۲ نهاد داشته باشیم متوجه کوتاهی های بسیار در انجام مسئولیت های شان خواهیم شد. برای اینکه این نهادها خروجی مشخصی در عرصه حجاب و عفاف ندارند. بنظر می رسد این میان یک حلقه مفقوده وجود دارد که متأسفانه شورای عالی انقلاب فرهنگی این حلقه مفقوده را مشاهده نکرد. یعنی در طول این سال ها کسی فعالان حجاب را صدا نکرد تا حرف شان را بشنود. در تمام این سال ها سعی کردیم تا زنان و دختران به حجاب رو بیاورند و اصالت شان را فراموش نکنند.
حال این فرض را می گیریم که ۳۲ نهادی که به آن اشاره کردم، مخاطبان شأن را در عرصه حجاب و عفاف قانع کرده اند که به سوی پوشش مناسب و عفیفانه و اسلامی بروند. آیا امروز می توانیم به پوشاک مناسب، عفیفانه، اسلامی و با قیمت ویژه دسترسی سهل داشته باشیم؟ بطور قطع پاسخ یا خیر است و یا به سختی می توان به این نوع پوشاک دسترسی داشت.
تشکیل اتحادیه محصولات عفیفانه و حجاب بصورت رسمی در وضعیت فعلی بسیار ضرورت دارد. تشکیل این اتحادیه می تواند خیلی از چالش های تولیدکنندگان محصولات حجاب را مرتفع کند. امروز در موقعیتی هستیم که جای آنکه دولت به سوی بخش خصوصی بیاید، بخش خصوصی به سوی دولت رفته که متأسفانه توسط دولت پس زده می شود برای اینکه این تصور وجود دارد که بخش خصوصی رقیب بخش دولتی است. در این زمینه البته مافیایی وجود دارد که نمی توان آنها را در ایجاد چالش های تولیدکنندگان محصولات حجاب نادیده گرفت.
تهاجم فرهنگی توسط دشمنان مان وجود دارد اما مسأله مهم تر این است که متولیان امر حوزه حجاب و عفاف عملکرد مناسبی ندارند و نتوانستند در این زمینه کارهای مؤثری را انجام دهند. در این ۱۵ سال اخیر که در حال برگزاری جلسات هم اندیشی و جشنواره های بی کیفیت هستیم، کشورهایی همچون ترکیه، مالزی و بنگلادش تبدیل به قطب صادراتِ محصولات حجاب شده اند و در این بین به سبب خلأ موجود، دشمن توانسته است ذائقه سازی کند، تا جایی که روی برخی از لباس های برتنِ جوانانِ ما کلمات زشت و رکیک نوشته شده است.
* قدری شفاف تر توضیح دهید که اکنون قانون «چادر به عنوان کالای فرهنگی» توسط چه کسانی درحال اجراست؟
طرح «چادر به عنوان کالای فرهنگی» تصویب گردید اما متأسفانه اجرای این قانون توسط گروهی اجرا می شود که چندان به محصولات حجاب آشنا نیستند که اگر این قانون توسط نهاد متخصص اجرائی شود، بطور قطع می تواند به عنوان یک تسهیل گر مناسب برای تولیدکنندگان محصولات حجاب باشد.
اگر این قانون به درستی اجرا شود، اتفاقات خوبی شامل حال تولیدکنندگان محصولات حجاب می شود. بر طبق این قانون محصولات حجاب در واردات و صادرات به لحاظ بیمه و مالیات مورد حمایت قرار می گیرند و زمانی که این محصولات حمایت شوند، با قیمت و کیفیت مناسب و دسترسی سهل به مخاطب عرضه می شود.
* به نظر شما تولیدکنندگان محصولات حجاب ساماندهی شده اند؟
متأسفانه باید گفت خیر. در این زمینه نتوانسته ایم سرمایه گذاری مناسبی انجام دهیم و یا برای تولیدکنندگان محصولات حجاب مشوق هایی بگذاریم.
گروهی از تولیدکنندگان محصولات حجاب، با دغدغه های فرهنگی و مشکلات فراوانی که در این زمینه وجود دارد، دست و پنجه نرم می کنند. آنها با هزینه های شخصی محصولات را تولید می کنند.
* پس تشکیل اتحادیه حجاب و عفاف در امتداد تقویت تولیدکنندگان محصولات حجاب باید اتفاق خوبی باشد!
بله بطور قطع همین طور است. در قالب یک اتحادیه حجاب و عفاف می توانیم بانک اطلاعاتی درستی از تولیدکنندگان محصولات حجاب داشته باشیم. سال قبل مصوبه تشکیل اتحادیه تولیدکنندگان عفاف و حجاب را از ستاد عفاف و حجاب وزارت کشور دریافت کردیم. ۳۰ نفر این مصوبه را امضا کردند و رییس وقت در جریان موضوع بود. از آن زمان تا کنون پیگیر ماجرا بودم اما هیچ کسی پاسخگو نیست.
متأُسفانه مدعیان این مساله کسانی هستند که خودشان ترک فعل کرده اند و از سویی هم اجازه فعالیت در این زمینه را نمی دهند. بنظر می رسد باید کسی در این بین مطالبه گری کند که چرا این مدعیان ترک فعل کرده اند و در عرصه پوشش نتوانسته اند اقدام مناسبی را انجام دهند. امروز که ما می خواهیم اتحادیه تولیدکنندگان محصولات حجاب را تشکیل دهیم، مانع تراشی می کنند و نمی گذارند کاری از پیش ببریم.
* ایجاد سکوهای دائمی فروش برای تولیدکنندگان محصولات حجاب، مسأله مهمی است که چندان جدی گرفته نمی گردد. شما پیشنهادی برای تحقق این مساله دارید؟
ایجاد سکوهای دائمی فروش در دولت قبل عنوان شد و در مرحله اجرائی شدن بود. اما زمانی که دولت تغییر نمود، شرایط به حالت توقف درآمد. معین نیست که تکلیف سکوهای فروش چه می شود. در هر دوره ای درباب سکوی دائمی فروش صحبت می نماییم و در ادامه مشاهده می نماییم که چند فعالیت نمایشی به انجام می رسد و در نهایت تولیدکننده با یک سری از مشکلات تنها می ماند.
زمانی سکوی فروش اهمیت دارد که برای تولیدکننده و مصرف کننده فایده ای داشته باشد تا بتوانند موانع و مشکلات شان را حل کنند. یعنی قیمت های محصولات در نمایشگاه ها و سکوهای دائمی فروش باید در مناسب ترین سطح باشد. در غیر این صورت چه تفاوتی با قیمت های بازار دارد. بعنوان مثال سال قبل در یکی از طبقات پاساژ دلگشا برخی از تولیدکنندگان محصولات حجاب طعمه ای برای رونق هرچه بیشتر آنجا شدند؛ به این صورت که تولید کنندگان بصورت خودجوش، مغازه هایی را اجاره کردند و از جایی که فرهنگسازی عفاف و حجاب برای شان مهم بود، برای هرچه زیباتر شدن و اقتدار واژه فروشگاه حجاب، با هزینه های بالا مبادرت به فضاسازی و زیبا سازی مغازه های استیجاری کردند و به فروش محصولات حجاب پرداختند تا آنجا پایگاه و محلی مناسب در قلب تهران برای تمامی هموطنان از سراسر کشور باشد.
هم حالا بعد از طی یک سال، با جان گرفتن طبقه ای که سال ها خاک می خورد و بدون استفاده باقی مانده بود و کسی رغبت به حضور در آنجا را نداشت، در زمانی که تولیدکنندگان، به رونق دست یافته اند، ناگهان تولید کنندگان با تمدید چند برابری اجاره ها رو به رو شدند که همین مورد سبب شد تا ناچار به تخلیه شوند و این حکایت بارها در نقاط مختلف و به عناوین مختلف تکرار می شود. چرا باید شاهد چنین مواردی باشیم؟ آیا مسئله مهمی همچون حجاب و عفاف سزاوار است که اینگونه مورد بی مهری قراربگیرد. تولید کنندگان محصولات حجاب باید مانند هر تولید کننده دیگری با عزت و اقتدار به تولید بپردازند. حال این که محصولات عفیفانه در اولویت مسائل فرهنگی کشور است و معتقدم حجاب به صورتی سلاح بانوان ایران زمین محسوب می شود. سود و منفعت در این است که به فرهنگ سازی در این زمینه بپردازیم.
متأسفانه در مقطعی مسئولان طی کارهای نمایشی حمایت خودرا از تولیدکنندگان محصولات حجاب اعلام کردند، اما با تغییر دولت متأسفانه هیچ حمایتی از آنها صورت نگرفت. مشکل دیگر تولیدکنندگان محصولات حجاب، اجاره غرفه های گران در مصلی است. تولیدکنندگان محصولات حجاب برای حضور در نمایشگاه به سبب بالا بودن اجاره غرفه ها نمی توانند از پس هزینه ها بر بیایند.
یکی از راهکارهایی که برای حل مشکلات تولیدکنندگان محصولات حجاب می توان ارائه کرد، اختصاص محل هایی بصورت رایگان برای عرضه محصولات شأن است. باید دراین خصوص تسهیل گری نماییم. از آن سو هم باید به کنترل نرخها بپردازیم تا مردم دغدغه ای برای خرید محصولات حجاب نداشته باشند.
* به نظرتان حتی گنجانده شدن محصولات حجاب در ردیف کالای فرهنگی نتوانست قسمتی از مشکلات تولیدکنندگان حجاب را مرتفع کند؟
طرح موضوع قرار گرفتن محصولات حجاب در ردیف کالای فرهنگی توسط انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب عنوان شد. انصافاً پیگیری این ماجرا را بصورت ۱۰۰ درصدی داشتیم. دولت گذشته و مجلس حمایت های خوبی از این مساله داشتند. ستاد عفاف و حجاب در وزارت کشور دراین خصوص کارهای خوب و مؤثری انجام داد.
* شما به عنوان تولیدکننده چه پیشنهادی برای حل مشکلات فعلی در عرصه تولید محصولات حجاب دارید؟
هر حوزه ای متخصصان خودرا دارد و راه عقلانی این است که چالش های حوزه حجاب و عفاف توسط متخصصان حوزه مرتفع شود. سال هاست فریاد می زنیم اگر می خواهیم در آینده دختران و زنانی با پوشش مناسبی داشته باشیم، باید در روند کارهای مان تجدیدنظر نماییم. باید از گذشته درس بگیریم. سال هاست صدای مان آن طور که باید شنیده نشده است.
تصویب قانون محصولات حجاب به عنوان کالای فرهنگی در مجلس اقدام خوبی است اما مهم تر از آن ابلاغ و اجرای آن مهم می باشد. مسئولیت اجرای این قانون را برعهده کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گذاشته شده است درحالی که تا کنون هیچ اقدام مؤثری توسط کارگروه شاهد نبودیم. خیلی از تولیدکنندگان محصولات حجاب نسبت به اجرای این قانون توسط کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور انتقاد دارند.
* اجرای قانون محصولات حجاب به عنوان کالای فرهنگی باید چگونه باشد؟
به نظر می رسد باید یک نهاد دیگری با عنوان اتحادیه حجاب و عفاف به ۳۲ نهاد متولی موضوع عفاف و حجاب اضافه شود تا امور اجراییات این قانون را برعهده بگیرد. کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به لحاظ قانونی جایگاه این را ندارد. یعنی کارگروه در جایگاهی قرار ندارد که پارچه را بخرد و در بین تولیدکنندگان توزیع کند. طبق قانون نظام صنفی برای تشکیل اتحادیه باید ۳۰۰ نفر عضو شوند درحالی که اکنون تعداد اعضاء فعالان و تولیدکنندگان محصولات حجاب بیش از ۵۰۰ عضو هستند.
از طرف دیگر به ما می گویند در شرایطی که همه اتحادیه های همگن درحال ادغام هستند شما چگونه می خواهید یک اتحادیه همگن بزنید. در جواب آنها بارها گفتم اتحادیه محصولات حجاب شباهتی با دیگر اتحادیه ها ندارد که اتحادیه همگن می گوئید. بعنوان مثال آیا ما اتحادیه پوشاک عفیفانه یا عفاف و حجاب داریم؟ بطور قطع چنین اتحادیه نداریم پس نباید از عنوان همگن برای اتحادیه استفاده گردد. اگر اتحادیه مانتوفروش ها در تراز عفاف و حجاب بود، حتما ما عضو آن اتحادیه می شدیم اما آنها در این تراز نیستند. اگر اتحادیه تولید کنندگان محصولات حجاب تأسیس شود، قیمت گذاری ها به درستی به انجام می رسد و در این زمینه شاهد ساماندهی مناسبی خواهیم شد.
* پیگیری ها برای تشکیل اتحادیه عفاف و حجاب به کجا رسید؟
نامه تشکیل اتحادیه عفاف و حجاب اکنون در دست اقدام و پیگیری است.
* رسانه ها تا چه اندازه می توانند در امتداد تقویت حوزه عفاف و حجاب تأثیرگذار باشند؟
صداوسیما یکی از رسانه هایی است که در بحث فیلم و سریال سازی می تواند با نمایش درست از شخصیت های عفیف، باحجاب و چادری در این امر تأثیرگذار باشد. متأسفانه گاهی در سریال های نمایشی شاهد می باشیم که خانم های چادری در آن سریال ارزش خاصی ندارند. درحالی که شخصیت خانم عفیفه وچادری در سریال باید از یک شخصیت قوی برخوردار باشد. این رسانه می تواند با درایت درست، جریان سازی عمیقی در این مساله داشته باشد. بعنوان مثال می تواند شخصیت خانم محجبه و چادری در سریال را یک شخصیت قوی و موفق نشان دهد. متأسفانه صداوسیما در رنگ پوشش خانم ها با محدودیت هایی روبروست که قطعا باید دراین خصوص تجدید نظر داشته باشد.
زمانی که صحبت از رنگ چادر می شود، رنگ مشکی را مثال می زنند درحالی که می توان از رنگ هایی جز مشکی برای چادر استفاده کرد. اسلام هیچ زمانی با رنگ های مختلف مخالفتی ندارد. مدت ها پیش برای چادرهای قجری از رنگ های زرشکی و آبی استفاده کردم اما متأسفانه خریداری پیدا نشد و در نهایت مجبور شدیم از آنها برای نوار مانتوها استفاده نمائیم.
همه رسانه ها همچون صداوسیما می تواند در ایجاد چنین فرهنگی مؤثر باشد و این مساله را فرهنگسازی کند که می توان برای چادر به جز رنگ مشکی از دیگر رنگ ها استفاده کرد. ما باید به مرور در این راه حرکت نماییم. باید این جسارت را شروع کرد و در این راه پیشرو بود.
منبع: كادو دونی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب