در نشست سواد فضای مجازی و الزامات سیاستگذاری فرهنگی در ایران مطرح شد

تعریف ناقص سواد رسانه ای توسط بی بی سی فارسی

تعریف ناقص سواد رسانه ای توسط بی بی سی فارسی به گزارش كادو دونی یك كارشناس سواد رسانه ای با اشاره به اینكه بی بی سی فارسی بگونه ای سواد رسانه ای را تعریف می كند كه مردم به رسانه های داخلی بی اعتماد شوند، آنرا یك تعریف دارای تناقض و ناقص دانست.


به گزارش كادو دونی به نقل از مهر، نشست تخصصی «سواد فضای مجازی و الزامات سیاستگذاری فرهنگی در ایران» با سخنرانی محمدصادق افراسیابی كارشناس حوزه سواد رسانه ای و پژوهشگر در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار گردید. این نشست كه سومین جلسه از سلسله نشست های تخصصی «سواد رسانه ای و چالش های پیش رو در ایران» محسوب می شد، عنوان «سواد فضای مجازی و الزامات سیاستگذاری فرهنگی در ایران» را داشت. افراسیابی در این جلسه با اشاره به اینكه سواد رسانه ای به دانش، مهارت و یك سری توانایی احتیاج دارد كه در تفسیر پیام رسانه ها مورد نیاز است، اظهار داشت: سواد رسانه ای بیشتر به محتوا مربوط است اما بر مبنای تحقیقی كه انجام دادم و تعریفی كه از این تحقیق به آن رسیدم باید قالب رسانه ای هم مدنظر قرار گیرد. بعنوان مثال قالب رادیو، تلویزیون، سینما و.... هر كدام تأثیر خاصی بر مخاطب خواهند داشت. وی افزود: مبحث اخلاق در بحث سواد رسانه ای را باید بیشتر اهمیت داد و بر این نظر هستم كه اگر می خواهیم به یك الگوی بومی سواد رسانه ای در داخل برسیم باید مبحث اخلاق را مدنظر قرار دهیم. این پژوهشگر با اشاره به اینكه بر مبنای نتایج یك تحقیقی كه از دانشجویان 7 دانشگاه ممتاز تهران انجام شد (این دانشگاه ها بر مبنای رده بندی در بین دانشگاه های جهان اسلام معرفی شده بوند)، به این نتیجه رسیدم كه دانشجویان چنین دانشگاه هایی با اینكه نخبه بودند فضاهای علمی همچون سایت های علمی را نمی شناختند و حتی نیازشان را از راه تلگرام مرتفع می كردند، مبحث توانایی تشخیص نیاز را برای افراد با اهمیت دانست. وی سپس اشاره ای به تعریف بی بی سی از سواد رسانه ای پرداخت و اظهار داشت: بر مبنای تعریفی كه سرویس فارسی زبان این رسانه منتشر نموده سفارش شده است كه افراد به رسانه های داخلی كشورشان «اعتماد» نكنند، چون كه آنها بر مبنای منافع ملی حكومت اقدام می كنند. در صورتیكه همین تعریف به صورت برعكس هم قابل طرح است یعنی نباید به رسانه های خارجی (همچون فارسی زبان های بیگانه) اعتماد كرد چونكه آنها هم بر مبنای منافع حكومت های خارجی رفتار می كنند. در بخش های دیگری از این برنامه افراسیابی تعریف هایی از سواد اطلاعاتی و سواد دیجیتالی كرد و با ابراز شادمانی از اینكه مرجعیت اعتبار سنجی اخبار توسط شهروندان اول از رسانه های داخلی است و پس از آن شبكه های ماهواره و شبكه های اجتماعی قرار دارند، اظهار داشت: البته شهروندان نخست خبر را از شبكه های اجتماعی می گیرند و این مورد بر مبنای فرهنگ ما ایرانی ها است كه تمایل داریم زود از همه چیز با خبر شویم اما اعتبار آنرا از منابع رسانه ای همچون صداوسیما و مطبوعات و.... دنبال می نماییم. در ادامه هم این پژوهشگر اظهار داشت: بر مبنای نظرات كاستلز نمی توان برای شبكه های اجتماعی سیاستگذاری كرد، هرچند می توان در مورد آن اقدامات آموزشی كرد. در جمهوری اسلامی ایران هم در مورد سیاستگذاری تا كنون سه سطح دنبال شده است كه فیلترینگ برخی شبكه های اجتماعی و افزایش سواد رسانه ای بعنوان دو سطح اول دنبال شده است. اما آموزش كافی نبوده است و لازم است در سطح سوم حاكمیت فضای سالمی برای خانواده ها درست كند چون امكان ندارد برای همگان شرایط آموزش فراهم نمود. وی با اشاره به اینكه نشان «شامد» كه توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوجود آمد و به سایت های مختلف و شبكه های اجتماعی پس از احراز هویت متقاضی (شامد نقره ای) و احراز صلاحیت تمام محتوا (شامد طلایی) داده می شود یك اقدام مناسب می باشد، تاكید كرد: پس از فیلتر شدن تلگرام در عمل امكان سیاستگذاری ارشاد برای كانال های تلگرام متوقف گردید. وی با اشاره به اینكه نشان شامد یك حس اعتماد برای مخاطب ایجاد می كند، افزود: این كد شامد همچون یك فیلتر یا عینكی عمل می كند كه مخاطب می داند اگر به محتوایی مراجعه نمود كه نشان شامد دریافت نكرده بود [اشاره به منبعی كه مطلب را منتشر نموده است] دیگر مسئولیت با خود اوست. از نگاه افراسیابی نشان شامد مصداق سیاستگذاری در سطح سوم است كه حاكمیت شرایط امن برای شهروندان باید ایجاد كند، اما تا كنون دولت اراده ای برای پیشبرد آن نداشته است. در انتها هم این محقق با اشاره به اینكه در جامعه شبكه ای باید سیاستگذاری شبكه ای صورت گیرد، این نوع از سیاستگذاری را مشابه نوع عمومی آن ندانست و بر تفاوت اقتضائات آن تاكید كرد. گزارش مشروح این نشست در صفحه پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات را از اینجا بخوانید.


منبع:

1398/05/17
18:37:20
5.0 / 5
4617
تگهای خبر: آموزش , تخصص , رسانه , سایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
کادو

كادو دونی

فروش انواع کادو

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است