در دومین نشست پژوهشی انجمن هنرمند مجسمه ساز ایران مطرح شد:
تم افق رو دررو است
كادو دونی: دومین نشست تخصصی نقد وبررسی بینال ها با تمركز بربینال هفتم مجسمه سازی ایران با حضور كورش گلناری٬ صفا سبطی و عباس مجیدی ازسوی انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران برگزارشد.
به گزارش كادو دونی به نقل از روابط عمومی انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران٬ عباس مجیدی رئیس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران اظهار داشت: بینال هفتم یكی از بهترین بینال های مجسمه سازی بود كه با عنایت به بضاعت مجسمه سازی ایران برگزار گردید. هر چند كه همه رویدادها در دل خود نقاط ضعف و قوت هایی دارند. به نظر من وقتی تم را منحصر با اندیشه یك فیلسوف می كنیم٬ این مورد به شكلی نقض مساله معاصر بودن است. ما در مساله معاصر بودن تمام این پارادایم ها را شكسته ایم و دیگر بحث هنر والا به مفهوم گذشته را نداریم.
او اضافه كرد: هنرمند می تواند زندگی خودش را در اثرش جاری كند اما نمی تواند برپایه یك نگرش خاص اثری را خلق كند. واكنشی كه آدم ها نسبت به وضع موجود دارند با هم تفاوت دارد.
سپس كورش گلناری دبیر هفتمین بینال مجسمه سازی اظهار داشت: انتخاب تم وضعیت٬ مصداق بحران جامعه ما است. زمانی كه تم بینال هفتم را وضعیت انتخاب كردیم٬ كم نبودند افراد تم را زیر سوال بردند و از چرایی تم پرسیدند. اگر به تاریخ ایران از دوره قاجاریه به این سو نگاه نماییم درمی یابیم در تمام این مدت، ما با بحران وضعیت روبرو بوده ایم.
او بیان كرد: امروزه كتاب های متعددی درباره مجسمه سازی نوشته شده است اما با این حال نسبت به نظریه و كتاب خوانی بی اهمیت هستیم. اگر بینال های بین المللی مجسمه را نگاه كنید در می یابید كه به هنر در چه ابعادی نگاه می كنند اما در ایران وضعیت فرق می كند.
گلناری افزود: تم یكی از بحث هایی است كه در بینال هفتم بسیار عنوان شد. تم یك مبحث نیست كه بخواهیم برپایه آن شكل واره تعریف نماییم.تم یك اتمسفر و هیجان است. تم یك افق رو در رو است. تم بینال هفتم این افق را پیش روی هنرمند گذاشت تا ببیند رویكردش نسبت به این وضعیت خاورمیانه و ایران چیست.
دبیر بینال هفتم با اشاره به چگونگی انتخاب تم وضعیت برای این بینال اظهار نمود: این تم با عنایت به جلسات متعددی كه برگزار كردیم انتخاب گردید. با انتخاب این تم می خواستیم ببنیم هنرمند ان مجسمه ساز موضع و استراتژی شان نسبت به روزگاری كه در آن زندگی می كنند٬ چیست.
این مدرس دانشگاه با بیان این مطلب كه تم محدودیت نیست، اظهار داشت: یكی دیگر از مواردی كه در نشریه تندیس پیرامون بینال مجسمه سازی مطرح شد٬ این بود كه باید در بینال هم تم وضعیت مطرح می شد و هم تم آزاد. تا هنرمندانی كه نمی خواستند با این تم اثر خلق كنند هم بتوانند در این رویداد شركت نمایند. واقعا من متوجه نمی شوم آزاد یعنی چه؟ آزاد یعنی كه ما فكر و اندیشه نداریم و ذهن مان خالی است.
او اضافه كرد: نقدهای متعددی نسبت به تم بینال هفتم صورت گرفت٬ به نظرم این انتخاب بسیارهوشمندانه بود و برپایه زمان و مكان اتفاق افتاده بود و ما در این تم٬ موقیعت مان را در منطقه خاورمیانه و كشور ایران تم می توانستیم ببینیم. تم وضیعت ابهامی در خودش مستتر دارد كه برای خیلی از مصادیق جواب می دهد. خیلی از هنرمندانی كه در این رویداد شركت كردند خود به تنهایی یك اثر هنری عمیق و تاثیر گذار بود.
صبا سبطی عضو هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران هم اظهار داشت: هدف ما این است كه به بینال مجسمه سازی ازنقطه نظر پژوهشی نگاه نماییم.مساله مهم این است كه تم در یك رویداد چگونه مطرح شود و درباره جایگاه و تاكید آن بحث شود و برگزاری نشست های پژوهشی پیرامون بینال كمك می نماید كه با شناخت نقاط ضعف خود در دوره آتی بهتر بینال را برگزار نماییم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب