توسط انتشارات ققنوس؛

انتشار ترجمه اخلاق هوش مصنوعی

انتشار ترجمه اخلاق هوش مصنوعی به گزارش کادو دونی، ترجمه کتاب اخلاق هوش مصنوعی نوشته مارک کوکلبرگ با ترجمه احسان عارفی فر توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.



به گزارش کادو دونی به نقل از مهر، ترجمه کتاب «اخلاق هوش مصنوعی» نوشته مارک کوکلبرگ اخیرا با ترجمه احسان عارفی فر توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این کتاب سال ۲۰۲۰ توسط انتشارات دانشگاه MIT انتشار یافته و یکی از عناوین مجموعه «دانش ضروری» است که این ناشر چاپ می کند.
مارک کوکلبرگ نویسنده این کتاب استادتمام فلسفه رسانه و فناوری دانشکده فلسفه دانشگاه وین و رئیس سابق انجمن فلسفه و فناوری است و همان گونه که مشخص است، در این کتاب سراغ فلسفه اخلاق هوش مصنوعی رفته است. ازجمله سوالاتی که مولف در این کتاب کوشیده به آنها پاسخ دهد، میتوان به این سؤال است که آیا هوش مصنوعی هم اکنون فقط یک ابزار است، یا به آرامی ولی بطور حتم ارباب ما خواهد شد؟
کوکلبرگ می گوید اگر این اتفاق که هوش مصنوعی بر ما برتری پیدا کند، ترسناک نباشد، شاید به احساس ناراحتی یا ناامیدی منجر شود. قبل از دوره کنونی، داروین و فروید باورهای مردم را در مورد استثنایی بودن، احساسات انسان در مورد برتری و خیالاتش در رابطه با توانایی کنترل شرایط و طبیعت را به چالش کشیدند. حالا هم در قرن بیست و یکم به نظر می آید هوش مصنوعی بر تصور انسان از خودش ضربه دیگری می زند.
چالش مولف «اخلاق هوش مصنوعی» مخاطبش را با آن روبرو می کند، اینست که با وجود هوش مصنوعی، چه چیزی بعنوان خصوصیت ممتاز برایش باقی می ماند؟ او چه هست؟ آیا انسان ها فقط ماشین هایی پَست با بی شمار ایراد هستند؟ آیا برده ماشین ها خواهند شد یا منابع انرژی آنان؟ او سال ۲۰۲۳ مقدمه ای برای مخاطبان ایرانی کتابش نوشته و ابراز امیدواری کرده ترجمه فارسی «اخلاق هوش مصنوعی» به گفتگو و تلاش در زمینه اخلاق و سیاستگذاری ناظر به هوش مصنوعی در ایران و فراتر از آن، کمک نماید.
کتاب پیش رو ۱۲ فصل دارد که به ترتیب عبارت اند از:
«ای آینه روی دیوار»، «اَبَرهوش، هیولاها، و آخرالزمان هوش مصنوعی»، «همه چیز در رابطه با انسان»، «هوش مصنوعی: فقط ماشین؟»، «فناوری»، «(علم) داده را فراموش نکنید»، «حریم خصوصی و دیگر مظونین همیشگی»، «ماشین های نامسئول و تصمیم های غیرقابل توضیح»، «سوگیری و معنای زندگی»، «طرح و برنامه های سیاستگذاری هوش مصنوعی»، «چالش هایی برای سیاست گذاران»، «احمق! مساله اصلی آب و هواست! در باب اولویت ها، آنتروپوسن، و ماشین فضایی ایلان ماسک».
در قسمتی از این کتاب می خوانیم:
بسیاری از پرسش های اخلاقی در رابطه با هوش مصنوعی به فناوری هایی مربوط است که همه یا بخشی از آنها بر یادگیری ماشینی و علم داده بنا شده اند. بنابراین، در این فصل به بررسی این فناوری و دانش در رابطه با آن خواهیم پرداخت.
یادگیری ماشینی به نرم افزاری اطلاق می شود که توانایی «یاد گرفتن» دارد. مفهوم یاد گرفتن محل بحث است: برخی اعتقاد دارند که آن چه واقعا اتفاق می افتد یادگیری حقیقی نیست، چون که نرم افزار فاقد شناخت واقعی است، و توانایی یادگرفتن فقط مخصوص انسان است. در هر صورت، بین یادگیری ماشینی مدرن «با آن چه در سر انسان می گذرد شباهت مختصری وجود دارد یا اصلا هیچ شباهتی نمی توان یافت». اساس یادگیری ماشینی علم آمار است، و یادگیری ماشینی فرایندی آماری است. یادگیری ماشینی امکان دارد برای کاربردهای متنوعی به کار رود، اما کاربرد اصلی اغلب تشخیص الگو است. الگوریتم های یادگیری ماشینی می توانند الگوها یا قوانین مستتر در داده های موجود را شناسایی و از آن الگوها یا قوانین برای تبیین داده ها و پیشبینی داده های بعدی استفاده نمایند.
این کتاب با ۲۲۴ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۲۱۰ هزار تومان انتشار یافته است.


منبع:

1403/07/10
14:01:51
5.0 / 5
149
تگهای خبر: انتشار , رسانه , كتاب , نویسنده
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
کادو

كادو دونی

فروش انواع کادو

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است