گزارش مهر؛

بیست و دومین نمایشگاه محرمی عطر سیب در یک نگاه

بیست و دومین نمایشگاه محرمی عطر سیب در یک نگاه به گزارش کادو دونی، بیست و دومین نمایشگاه عطر سیب با حال و هوای محرم با همین رویکرد از چهارشنبه پیش افتتاح شده و جامعه بازدیدکنندگان این نمایشگاه بیشتر مدیران هیئات مذهبی و صاحبان روضه های خانگی هستند.



خبرگزاری مهر؛ گروه فرهنگ و ادب _ زینب رازدشت: بحث صنایع فرهنگی بخصوص صنایع در رابطه با ایام محرم یکی از موضوع هایی است که طی چند سال گذشته مورد توجه سازمان های دولتی و غیر دولتی کشور قرار گرفته و برگزاری نمایشگاه های مختلف شامل پوشاک، محصولات محرمی و دیگر نمایشگاه ها مصداق این مسئله هستند.
بیست و دومین نمایشگاه عطر سیب با حال و هوای محرم با همین رویکرد، از چهارشنبه ۱۴ تیر در میدان آئینی امام حسین (ع) برگزار شده و برگزاری اش تا پنجشنبه ۲۱ تیر ادامه دارد. زمان بازدید از این رویداد هم ساعت ۱۶ تا ۲۲ اعلام شده اما به خاطر استقبال بازدیدکنندگان در بعضی از روزها این مهلت به ساعت ۲۴ هم رسیده است.
جامعه بازدیدکنندگان این نمایشگاه، مدیران هیئات مذهبی، صاحبان روضه های خانگی و دوست داران امام حسین (ع) هستند.

بیست و دو سال می شود که سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران با کمک دیگر نهادهای فرهنگی نمایشگاه عطر سیب را برگزار می کند؛ نمایشگاهی که ویژه عرضه محصولات محرم و به شکلی پشتیبانی از هیئات مذهبی محلی و کوچک است. این هیئات سالهاست با مشارکت مردم اداره می گردند و تا امروز پابرجا بوده اند.
ارائه کارت های اعتباری به هیئات مذهبی یکی از اقداماتی است که طی بیست و دو سال قبل نمایشگاه عطر سیب انجام شده است. در نخستین دوره از این نمایشگاه به هر هیأت کارت اعتبار ۱۰۰ هزار تومان اختصاص پیدا کرد که طی سالهای مختلف این رقم افزوده شد و در نهایت در بیست و دومین نمایشگاه عطر سیب برای هر هیأت، کارت اعتبار هشت میلیون تومانی در نظر گرفته شد.
در این دوره نمایشگاه عطر سیب، کارت ها قبل از برگزاری نمایشگاه به دست مدیران هیئات مذهبی رسیدند که این امر مانع تشکیل صف های طولانی همیشگی در نمایشگاه شد. البته در این دوره شاهد یک صف طولانی مقابل بانک شهر بودیم که بنا به قول حمیدرضا خونویی معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای دریافت خدمات شهرزاد است که فعال کردن خدماتش در همه شعب بانک امکان پذیر است و تنها محدود به شعبه حاضر در نمایشگاه عطر سیب نمی گردد.

بازدیدکنندگان نمایشگاه عطر سیب در کنار خرید محصولات مورد نیازشان سامانه شهرزاد را فعال می کنند تا بتوانند بعضی از محصولات خوراکی همچون گوشت و مرغ هیأت های خویش را تأمین کنند.
در بخش دیگر این نمایشگاه شاهد فروش پوشاک ویژه ایام محرم هستیم که چند غرفه به عرضه محصولاتی همچون عبا، روسری، تی شرت و پیراهن مشکی می پردازند. بعضی از غرفه ها هم به فروش پرچم ها و کتیبه هایی مزین به «یا حسین (ع)»، یا ابوالفضل (ع) و… مشغول اند.
به گفته خونویی، سال جاری دبیرخانه نمایشگاه عطر سیب به صورت مستقیم با تولیدکنندگان و تأمین کننده ملزومات محرم در ارتباط می باشد و محصولات به صورت مستقیم در نمایشگاه عرضه می شوند. اگر هم محصولی وارداتی باشد، مذاکراتی انجام شده تا در مرحله اول واسطه محصولات در نمایشگاه ارائه شود.

غرفه های نمایشگاه عطر سیب به صورت مجانی در اختیار تولیدکنندگان قرار می گیرند و آنها می توانند به صورت مستقیم محصولات خویش را به مخاطب عرضه کنند. ازاین رو نمایشگاه یاد شده همزمان با پشتیبانی از هیئات مذهبی، به پشتیبانی از تولیدکنندگان صنایع فرهنگی و مذهبی هم می پردازد.
کار این نمایشگاه از عصر و حوالی ساعت ۱۶ شروع می شود اما از آنجائیکه در فصل تابستان به سر می بریم، هوا بسیار گرم تر از حد تصور است و به نظر می آید نمایشگاه نیازمند آن است که در فضای مسقف برگزار گردد.
البته معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفته با عنایت به اینکه میدان آئینی امام حسین (ع) چند سال است که محل برگزاری نمایشگاه عطر سیب شده، تغییر مکان آن، سبب سردرگمی بازدیدکنندگان می شود. به حال این میدان یک مکان شناخته شده برای اهالی عطر سیب است. همینطور هیئات مذهبی تهران بیشتر در سمت شرق و میدان امام حسین (ع) قرار دارند. بنابراین این میدان را برای برگزاری نمایشگاه انتخاب شده است.
خونویی می گوید تنوع اقلامی که در نمایشگاه عطر سیب وجود دارد، سبب می شود نتوانیم فضای مسقف برای آن انتخاب نماییم چون خنک کردن فضا برای سالم ماندن اقلام با مشکلاتی همراه می باشد. بنابراین نمایشگاه را در فضای بدون سقف برگزار می نماییم.

بخشی از فضای نمایشگاه برای استراحت خانواده ها در نظر گرفته شده است. یک حسینیه دائمی هم در میدان امام حسین (ع) به عرضه خدماتی از چایخانه تا مهدکودک می پردازد.
برای ورود به نمایشگاه باید به میدان امام حسین (ع) رفت. عامل و نشانه ای برای تبلیغات نمایشگاه دیده نمی گردد. دور تا دور نمایشگاه با پارچه های برزنتی پوشانده شده که در این پارچه ها هم از محرم و نمایشگاه نشانی وجود ندارد. در مجموع در این حوزه باید گفت حوالی نمایشگاه از نظر بصری، جلوه خاصی ندارد.
خونویی در رابطه با علت این وضعیت نمایشگاه سال جاری اظهار داشت: دوره بیست و یکم نمایشگاه با حضور حدود ۵۰ غرفه برگزار شد و در دوره بیست و دوم شاهد رشد سه برابری یعنی ۱۵۰ غرفه هستیم. ازاین رو چیدمان این تعداد غرفه در فضای میدان امام حسین (ع) سبب می شود برای جلوه بخشیدن به لحاظ بصری نمایشگاه با محدودیت هایی روبرو باشیم.
وی اضافه کرد: در میدان امام حسین (ع) بحث امنیتی را باید رعایت نماییم. بهرحال تعداد زیادی اقلام توسط غرفه داران در نمایشگاه دپو شده است و باید حصاری کشیده می شد تا این اقلام محفوظ بمانند. تردد مردم، بحث ایمنی همچون مباحثی بود که کار را برای چیدمان مناسب سخت می کرد.

البته برای جلوه بخشیدن به فضای بصری نمایشگاه پیشنهاد شده از پرچم و کتیبه برای اطراف نمایشگاه استفاده گردد که خونویی این پیشنهاد را قابل تأمل و پیگیری دانست.
نمایشگاه عطر سیب اتفاق مهمی برای ارتباط مدیران فرهنگی و مسؤلان هیئات است. این رویداد تجمعی از تولیدکنندگان و فروشندگان است و بیست و دو سال برگزاری پی در پی اش مبین دغدغه مندی است.
نمایشگاه عطر سیب تا پنجشنبه ۲۱ تیر در میدان آئینی امام حسین (ع) برپاست و بازدیدکنندگان شامل مدیران هیئات مذهبی، صاحبان روضه های خانگی و عاشقان امام حسین (ع) می توانند در این ایام به نمایشگاه بروند و محصولات مورد نیاز خویش را در جهت پشتیبانی از تولیدکنندگان تهیه کنند.

1403/04/18
13:02:36
5.0 / 5
262
تگهای خبر: تولید , جشن , خدمات , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
کادو

كادو دونی

فروش انواع کادو

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است