مهتاب پور با كادو دونی مطرح كرد؛
راهگشایی سند صیانت از کودکان در استفاده درست از محتوا
کادو دونی: دبیر جشنواره خدمات دیجیتال دوست دار خانواده می گوید تدوین اسناد بالادستی مثل سند صیانت از کودکان و نوجوان در فضای مجازی جهت استفاده درست از محتوا راهگشاست.
خبرگزاری مهر؛ گروه فرهنگ و ادب _ زینب رازدشت: جشنواره خدمات دیجیتال دوست دار خانواده، یک رتبه بندی برمبنای رأی گیری گسترده مردمی و تخصصی است تا مشخص نماید کودک یا نوجوان برای کدام یک از خدمات پرکاربرد داخلی مهم تر بوده و کدام یک از این خدمات با ابتکار و خلاقیت، امکانات بیشتری برای کودک یا نوجوان پیاده سازی کرده اند.
نخستین جشنواره خدمات دیجیتال دوست دار خانواده، محملی برای ترویج و بازنمایی امکانات صیانت از خانواده در خدمات دیجیتالی پرکاربردی است که خانواده های ایرانی روزانه از آنها استفاده می نمایند. این جشنواره در نظر دارد خانواده ها را با امکاناتی که فناوری می تواند برای بهتر شدن تعامل فرزندان شان با دنیای دیجیتال در اختیار آنها قرار دهد آشنا کند و بعد از آن بر طبق این اطلاعات، ایمن ترین خدمات این حوزه را معرفی نماید. علاوه بر این، جشنواره خدمات دیجیتال دوست دار خانواده، فرصتی برای تعامل صریح یا ضمنی فناوران، توسعه دهندگان و صنعت گران این حوزه با خانواده ها جهت ارزیابی نیازمندی ها و حرکت به سمت خودتنظیمی بجای تنظیم مقررات سخت در میان بازیگران زیست بوم کودک و نوجوان است.
افتتاحیه این رویداد روز ۱۷ بهمن مصادف با روز جهانی اینترنت ایمن بود و ۲۴ بهمن هم جوایز برگزیدگان اهدا شد. ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ هم تندیس اصلی نشان دوستدار خانواده به یکی از سکوهایی که ۲۴ بهمن نامزد دریافت آن شده بودند، اهدا می شود. جایزه طلایی والدین در این جشنواره، اهتمام دارد والدین را با امکانات فناوری برای بهتر شدن تعامل فرزندان شان با دنیای دیجیتال آشنا کند و بعد از آن بر طبق این اطلاعات، ایمن ترین خدمات این حوزه را معرفی نماید.
درباره این جشنواره با ستوده مهتاب پور دبیر جشنواره خدمات دیجیتال دوست دار خانواده به بحث و گفتگو نشستیم که مشروح آن در ادامه می آید؛
* خانم مهتاب پور ابتدا از جزئیات جشنواره بگویید و این که چه طور شد مبادرت به برگزاری اش شد؟
جشنواره خدمات دیجیتال دوستدار خانواده برای ترویج و بازنمایی امکانات صیانت از خانواده در خدمات دیجیتالی پرکاربرد پا گرفت که خانواده های ایرانی روزانه از آنها استفاده می نمایند. به عبارت دیگر بجای تمرکز بر آموزش خانواده ها که در سالهای اخیر مسؤلیت مدیریت فضای مجازی را به طرز تورم گونه ای بر عهده خانواده می گذاشت، به عنوان رویکرد ضروری و مکمل این آموزش، وزارت ارتباطات تسهیلگری در عرصه مسؤلیت پذیری سکوهای دیجیتال برای فراهم کردن زیرساخت های مورد نیاز خانواده ها بر روی خدمات خودرا هدف این جشنواره قرار داده است. در حقیقت جشنواره سه سمت و سوی موازی و در رابطه با هم دارد.
مسیر اول، ارزیابی خدمات دیجیتال پرکاربرد داخلی است که ازطریق یک کمیته ارزیابی متشکل از هجده نهاد دولتی و غیردولتی و برمبنای شش محور فناورانه دوستدار خانواده انجام شده است و نتیجه این داوری نوعی استاندارد دوستدار خانواده را در عرصه خدمات دیجیتال ایجاد خواهدنمود. البته به سبب آنکه امسال هنوز جوانه هایی از چنین رویکردهایی در سکوها وجود دارد در اختتامیه امسال فقط نامزدهای دریافت نشان نهایی معرفی می گردند و فاز دوم جشنواره در ۲۷ اردیبهشت ماه تندیس نهایی به آن دسته از خدماتی که در این بازه ارتقا یافته باشند اهدا می شود.
حقیقت این است که لاقل در عرصه خانواده و تربیت کودک و نوجوان فارغ از دیدگاه های ملیتیُ سیاسی و … اجماعی در سرتاسر جهان وجود دارد که واقعاً هر جا محصول خوب و قابل استفاده ای بوده و مردم از آن باخبر شده اند تعصبات در تصمیم گیری آنها تأثیر چندانی نداشته است مسیر دوم پشتیبانی از شرکت های داخلی و کوچک تر این حوزه هستند که می توانند زیست بوم این خدمات را کامل کنند. در این جهت فراخوان حمایتی ۲۷ دیماه سازمان فناوری انجام شده و دست کم ۲، ۰۰۰ میلیاردریال به این حوزه از منابع تسهیلاتی وزارت اختصاص یافته است.
مسیر سوم مسیر ترویجی و مردمی سازی این مساله است. برای اینکه بدون آگاهی مردم از این فنآوری ها همین محصولات موجود نیز بازاری نخواهند داشت و امیدی به تکمیل این زیست بوم نخواهد بود. علاوه بر این باور ما این است که همانطور که خانواده نقطه مزیت تمدنی جمهوری اسلامی اسلامی در زندگی حقیقی است، می تواند مزیت نسبی توسعه فناوری در این زمینه نیز باشد.
* تمرکز کار جشنواره بر حوزه کودک و نوجوان است؟
بله این جشنواره در اولین سال برگزاری با تمرکز بر حوزه کودک نوجوان به معرفی ۶ محور کلی در این زمینه پرداخته که شامل داشتن امکانات استفاده داوطلبانه از خدمات نظارت والدینی، تناسب سن مخاطب با محتوا / خدمت، پیش فرض خاموش بودن خاصیت های حریم خصوصی (مثل داده های مکانی)، صیانت از داده های کودک و نوجوان، تعبیه امکان پرداخت کودک و نوجوان و ساز و کار عدم نمایش تبلیغات نامناسب برای کودک و نوجوان است.
* نقطه شروع جشنواره خدمات دیجیتال دوست دار خانواده از کجا بود؟
دغدغه تیم عالی وزارت و شخص وزیر ارتباطات در عرصه کودک و نوجوان واقعاً نقطه شروع این جشنواره بود اما این در حالیست که دو محدودیت قابل توجه برای چنین نقش آفرینی در جایگاه تخصصی و حقوقی این دستگاه وجود دارد. اول آنکه در تقسیم کار شبکه ملی اطلاعات وزارت ارتباطات حق و دانش ورود به لایه محتوا را نداشته و فقط در لایه زیرساخت حق ورود دارد. بدین سبب ورود زیرساختی به حوزه نرم افزارهای دوستدار خانواده می توانست مدخلی از این جهت باشد که بدون ورود به محتوا فناوری های مؤثر بر محتوا ترویج داده شوند.
مساله دوم و مهم تر آنکه دست کم تا قبل از تصویب برنامه هفتم توسعه، به لحاظ حقوقی وزارت ارتباطات رگولاتور حوزه فناوری اطلاعات در خدمات عمومی نیست. بدین سبب این جشنواره را می توان شروعی برای هم افزایی با رگولاتورهای بخشی و مرکز ملی فضای مجازی به عنوان تنظیم گران این حوزه دانست.
* برگزاری جشنواره چه قدر در بحث محتوای دیجیتال ویژه کودک و نوجوان مهم است؟
بسیار مهم و مؤثر بوده و البته گام اول است. اما تلاش این است که همین گام اول سبب ساختار و فرآیندسازی در سطح توابع دستگاه و نیز ارتباط با بخش خصوصی و مردمی شده باشد.
* به نظر شما مصرف محتوای ویژه کودک و نوجوان توسط والدین قابل مدیریت است؟
تکنولوژی، ابزارهای فناورانه ای در راستای مدیریت مصرف برای فرد و جامعه فراهم می آورد، اما باید توجه داشت که این ابزار مکمل مدیریت هستند که با ملاحظات تربیتی و فرهنگی در هر سطحی باید به کار روند. این که والدین چقدر بتوانند در این زمینه ایفای نقش کنند نیز بصورت تک عاملی قابل بررسی نیست اما آن چه در این محال می گنجد این است که ارائه شدن امکانات دوستدار خانواده در سمت سکو یکی از بهترین دستیارهای خانواده در فضای موجود است.
* فرهنگ سازی درست در عرصه استفاده درست از محتوا و حتی در تولید محتوا چه طور است؟
به نظر می رسد نگاشت نهادی موجود در اسناد بالادستی مثل سند صیانت از کودکان و نوجوان در فضای مجازی بسیار در این زمینه راهگشاست و مسولیت های فرهنگسازی و ترویجی به درستی به دستگاه های مسؤول تکلیف شده است که چند و چون اجرای دقیق آن مساله مهم و قابل بررسی بیشتر است.
* نقش آفرینی و تصمیم گیری سیاست گذاران چه سهمی دارد؟
حداقل در عرصه خانواده و تربیت کودک و نوجوان فارغ از دیدگاه های ملیتی و سیاسی و …، اجماعی در سرتاسر جهان وجود دارد که واقعاً هر جا محصول خوب و قابل استفاده ای بوده و مردم از آن باخبر شده اند تعصبات در تصمیم گیری آنها تأثیر چندانی نداشته است. نمونه این اتفاق در عرصه محتوایی کودک با پویانمایی های کیفی ایرانی قابل مشاهده می باشد. امید داریم که به فضل خدا در عرصه نرم افزارهای دیجیتال نیز ایران اسلامی را به عنوان قطب محصولات دیجیتال دوستدار خانواده به بازار داخلی و همین طور بازارهای منطقه ای و جهانی معرفی نماییم.
* به عنوان سوال آخر این را هم بپرسم که لایه زیرساخت چه قدر در تولید محتوای فاخر مؤثر است؟
با نگاه به محورهای جشنواره خواهیم دید تعدادی از آنها مستقیماً روی این تولید موثرند بطورمثال بحث پرداخت نوجوان (ذیل نظارت والدین) در فضای دیجیتال همزمان با کاهش ریسک مواجهه مستقیم با محصولات و کالاهای نامناسب می تواند سبب بازارسازی محتوای کودک و نوجوان نیز شود.
در بقیه موارد نیز به میزانی که شما بحث اعتماد را که از پیشران های اصلی اقتصاد دیجیتال محسوب می شود، حل کنید خود به خود به توسعه این بازار کمک کرده اید.
منبع: kadodooni.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب