توسط بنیاد ملی بازی های رایانه ای؛
روند مطالعات و پژوهش های آکادمیک بازی های دیجیتال بررسی گردید
کادو دونی: مرکز تحقیقات بازی های دیجیتال (دایرک) بنیاد ملی بازی های کامپیوتری در پژوهشی به بررسی و تحلیل روند مطالعات و پژوهش های دانشگاهی در عرصه بازی های دیجیتال پرداخت.
به گزارش کادو دونی به نقل از مهر، بررسی و تحلیل روند مطالعات و پژوهش های دانشگاهی در عرصه بازی های دیجیتال، در امتداد یک همکاری مشترک پژوهشی بین دانشگاه هنر اسلامی تبریز و معاونت پژوهش بنیاد ملی بازی های کامپیوتری با عنوان علم سنجی، بررسی و تحلیل روند مطالعات و پژوهش های دانشگاهی انجام شده است.
در حقیقت باید توجه داشت تصمیم گیری و سیاستگذاری درباب تحقیقات بازی های دیجیتال در کشور و تعیین اولویت های پژوهشی مراکز و دانشگاه های فعال در این زمینه نیازمند بررسی روند تحقیقات انجام شده در بخش های مختلف این حوزه است. بدین منظور، پژوهش مذکور با بررسی مقالات کنفرانس ها و ژورنال ها در پایگاه های اطلاعاتی خارجی و همین طور پایگاه های داخلی انجام شده است. خروجی این طرح پژوهشی علاوه بر ارائه وضعیت فعلی تحقیقات بازی های دیجیتال در جهان و ایران، راهنمایی مؤثر در حوزه سیاستگذاری تحقیقات و پژوهش در عرصه بازی های دیجیتال در کشور است.
این پژوهش با هدف شناسایی و دسته بندی موضوعات مختلف، شناسایی آثار مهم و تأثیرگذار، بررسی حجم مطالعات انجام شده، تحلیل روابط و الگوهای موجود در عرصه بازی های دیجیتال، استخراج حوزه های اصلی موجود در حوزه مطالعات بازی های دیجیتال انجام شده است. تعداد ۱۱۹۲۸ مقاله از پایگاه داده WoS جمع آوری و آنالیز شده است. جستجوی مشابهی نیز بر روی پایگاه داده ISC برای آنالیز مقالات فارسی زبان در بازه زمانی ۱۳۹۷-۱۴۰۱ انجام گرفته است.
بررسی روند انتشار تولیدات علمی در بازه ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ نشان میدهد که بیشترین رشد مربوط به سال ۲۰۲۱ با تعداد ۲۸۳۰ مقاله است.
یافته ها حاکی از تکامل تحقیقات دراین زمینه مطالعاتی است. در مجموع می توان گفت حدود ۲۷% از کل مقالات در عرصه بازی در شاخه علوم کامپیوتر قرار دارند. نکته جالب توجه سهم زیاد رشته های در رابطه با روان شناسی، علوم پزشکی و همین طور حوزه های بین رشته ای است که نشان دهنده اهمیت و ورود حوزه بازی های کامپیوتری، فناوریهای جدید و مفاهیم در رابطه با آنها در سرتاسر جهان است.
یکی از نتایج قابل توجه در این پژوهش رشد قابل توجه کشورهای آسیایی در حوزه تولیدات علمی در عرصه بازی های دیجیتال در سالهای اخیر و بطور ویژه در سال ۲۰۲۲ است. کشورهایی همچون چین، هند، پاکستان، مالزی و عربستان سعودی در سالهای اخیر با تغییر سیاست و سرمایه گذاری در بخش های نوین در این حوزه ظهور کرده و با سرعت قابل توجهی درحال رشد هستند.
لازم به ذکر است تعداد ۲۳۸ مقاله از کشور ایران مورد بررسی قرار گرفته اند که در بازه زمانی ۵ سال قبل به زبان انگلیسی در ژورنال ها و کنفرانس های خارجی چاپ شده است. بررسی ارتباط بین کشور ایران با سایر کشورها نشان میدهد بیشترین ارتباط هم - تألیفی ایران با کشورهای چین، عراق و آمریکا است.
علاوه بر آنچه ذکر شد؛ در حوزه تولید مقالات حوزه بازی های کامپیوتری، ایران رتبه نخست کشورهای منطقه و جهان اسلام و رتبه ۱۸ دنیا را در اختیار دارد.
با بررسی خوشه های موضوعی مقالات استخراج شده از ایران ۵ دسته از موضوعات شناسایی شده اند:
بزرگ ترین خوشه که با عنوان بازی های جدی نام گذاری شده است به لحاظ موضوعات فرعی بیشتر در حوزه آموزش و تحقیقات در رابطه با امور آموزشی کار شده است.
مقالات در دومین خوشه به مطالعات بین رشته ای اختصاص داشته اند؛ بیشتر مقالات در خوشه سوم مربوط به زمینه علوم روان شناختی بوده است؛ در چهارمین نیز خوشه بیشتر مقالات حوزه هوش مصنوعی بوده است؛ در پنجمین خوشه بیشتر مقالات به زمینه مطالعات علوم شناختی ارجاع داشته است.
با علم سنجی مقالات فارسی زبان نیز ۱۰۱۴ مقاله شناسایی شده اند که نمودار زیر روند تولید آنها را نشان می دهد:
جدول زیر خروجی ۱۰ دانشگاه اول برمبنای آنالیز ISC را در بازه زمانی ۵ سال قبل نشان میدهد. این جدول برمبنای تعداد مقالات فهرست شده است. همانطور که قابل مشاهده می باشد، درصد بالاتر انتشار مقالات مربوط به دانشگاه تهران با %۱۰٫۳۶ و تعداد ۱۰۵ مقاله در بازه زمانی ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ است:
همچنین دسته بندی موضوعات اصلی حوزه بازی های کامپیوتری در میان مقالات فارسی زبان نشان میدهد بیشتر مقالات تولید شده به حوزه های علوم انسانی و علوم پزشکی مرتبط بوده اند.
همچنین دسته بندی موضوعات اصلی حوزه بازی های کامپیوتری در میان مقالات فارسی زبان نشان میدهد بیشتر مقالات تولید شده به حوزه های علوم انسانی و علوم پزشکی مرتبط بوده اند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب