یك مدرس حوزه و دانشگاه مطرح كرد:
ولایت روح شریعت و قرآن
به گزارش کادو دونی لرستان یک مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه حکم ولایت اصل هر حکم و ولایت روح شریعت و قرآن است، اظهار داشت: با استناد به آیه ۶۷ سوره مائده چنین برداشت می شود که اگر در غدیر خم امام علی(ع) بعنوان ولی و جانشین نبی مکرم اسلام معرفی نمی شد به مانند این بود که گویا آن حضرت هیچ پیامی از جانب خدا دریافت نکرده بود.
حجت الاسلام علی بیرانوند ضمن اشاره به این که آیاتی در قرآن کریم داریم که به آیه «ولایت» معروف هستند، اظهار نمود: یکی از این آیات آیه ۶۷ سوره مبارکه مائده با این مضمون «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ» است که خداوند متعال می فرماید: «ای پیامبر آنچه از طرف پروردگارت به سمت تو نازل شده ابلاغ کن و اگر نکنی پیامش را نرسانده ای و خدا تو را از [گزند] مردم نگاه می دارد آری خدا گروه کافران را هدایت نمی کند».
وی افزود: از اول سوره مائده که نگاه می نماییم بحث اهل کتاب مطرح است، بحث از ولایت، نهی از اتخاذ ولایت و معرفی کردن دایره ولایت برای مؤمنین است و تا اینجا سوره، جوی را نشان داده است که احتمالا در شرایطی به خاطر بعضی مصلحت ها پیامبر خدا، تبلیغ برخی از مسائل در ارتباط با اهل کتاب را به تأخیر انداخته باشد.
بیرانوند افزود: یعنی حالتی در جامعه ایمانی بوده و تهاجماتی موجود بوده است؛ که پیامبر اکرم(ص) به خاطر بعضی مصلحت ها، مقداری از دعوت در این حوزه را به تأخیر انداخته باشد، «ما انزل الیک من ربک» چندین بار در سوره مائده تکرار شده و با هیچ دلیل و مدرکی نمی توان ثابت کرد که مراد از آن متن قرآن نیست، یعنی آنچه از قرآن راجع به این مورد بر تو وارد شده است را ابلاغ کن.
این مدرس حوزه و دانشگاه افزود: «وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ» که اگر این کار را انجام ندهی مثل این است که کل رسالتت را انجام نداده باشی، چرا؟ چون رسالت پیامبر ناظر بر دو دسته مشرکین و اهل کتاب بود که خصوصیات مشرکین را هم داشته اند ولی چون منسوب به یکی از ادیان الهی بودند این وصف، لقب آنها شده بود.
وی خاطرنشان کرد: تحلیل گران گفته اند این آیه در ادامه آیات قبل نازل شده و دلیل سخن خویش را چنین بیان کرده اند که اگر مردم اقامه شریعت کنند، خداوند سبحان از آسمان و زمین برکاتی بر آنها نازل خواهد کرد، نمونه ای از این برکات نزول همین آیه است.
بیرانوند با اشاره به اینکه از قول مرحوم کلینی و برخی از راویان حدیث نقل شده که این آیه در روز عید غدیر نازل شده و درباره امام علی(ع) و ولایت اوست.، اظهار نمود: میتوان اظهار داشت: «بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیکَ» پیام ولایت، امیرالمؤمنین(ع) است که پیامبر هنوز آنرا تبلیغ نکرده بود، این پیام به اندازه ای پرارزش بوده که اگر تبلیغ نمی شد گویا رسول خدا(ص) هیچ پیامی را از جانب حضرت حق ابلاغ نکرده و در واقع عدم تبلیغ این پیام به ساختار رسالت صدمه وارد می کرد.
وی ضمن اشاره به برکت امر ولایت در عالم، اظهار داشت: «مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ؛ ای پیامبر! به مردم بگو حقیقت هر آن چیزی است که از جانب پروردگار نازل شده است» و آن ولایت است و هر آنچه در عالم هست، همه به برکت امر ولایت بوده، همه چیز زیرمجموعه ولایت است و اگر خداوند اراده چنین معنایی را نکرده بود می توانست آیه را طوری دیگر بیان کند.
این کارشناس مذهبی ضمن اشاره به این که اصل دین، ابلاغ ولایت امیرالمؤمنین(ع) است، اضافه کرد: خداوند متعال با بیان «مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ» اعلام می کند حکم ولایت، اصل هر حکمی است، روح شریعت و قرآن، ولایت است.
این مدرس حوزه و دانشگاه اضافه کرد: پیامبر اکرم(ص) در طول دوران رسالت خود پیام های پر خطری را برای مردم مشرک مکه و مدینه ابلاغ کرده بود، مانند دعوت جامعه بُت پرست عرب به گفتن عبارت «قُولُوا لا اله الا الله» این که وجود مقدس رسول خدا(ص) مشرکین را به توحید دعوت کند، امری خیلی سخت و دشوار بود، اما خداوند متعال زمان دعوت مردم به توحید، سخن از حفاظت پیامبر(ص) نمی زند، هرچند اعلام توحید ازسوی ایشان و پذیرش مردم امر سخت و دشواری بود اما به یقین به میزان تبلیغ پیام ولایت، جان پیامبر(ص) را در معرض خطر قرار نمی داد که خداوند حفاظت ایشان را تنها در مقابل تبلیغ ولایت رسماً اعلام می کند.
وی در پاسخ به این سوال که چه خطری پیامبر(ص) را تهدید می کرد؟ آیا جان ایشان مورد تهدید قرار می گرفت یا خطر دیگری وجود داشت؟ خاطرنشان کرد: مفسران در این رابطه تفسیرهای زیادی مانند محافظت از نظرات مردم، محافظت از آزار کفار، محافظت از فاش کردن اسرار امر ولایت، محافظت از سخنان بیهوده مردم، محافظت از دیدن خود در امر رسالت و... دارند.
حجت الاسلام بیرانوند ضمن اشاره به این که در این پیام رسانی هم حفاظت از جان پیامبر(ص) و هم حفاظت از امر ولایت بر عهده خداست، اظهار نمود: از این قسمت آیه استنباط می شود احساس خطر پیامبر(ص) نسبت به تبلیغ ولایت به جا و درست بود، چونکه حکم ولایت با سایر احکامی که ایشان برای تبلیغ آنها تلاش می کرد، متفاوت بود.
این مدرس حوزه و دانشگاه افزود: علامه طباطبایی سؤالی مطرح میکنند و می فرمایند: جمله پایانی آیه با برخی از آیات قرآن منافات دارد، چونکه در قرآن آیات فراوانی وجود دارد که خداوند سبحان را هادی و راهنمای بشر دانسته است، مثلا قرآن در آیه ۷ سوره مبارکه رعد می فرماید: «... لِکُلِّ قَوْمٍ هاد، ... خداوند برای هر قومی هدایت کننده است» و خدا خود هادی است و به یقین هادیانی برای مردم قرار می دهد.
وی ادامه داد: قرآن در آیه ۶۷ سوره مبارکه مائده می گوید: «إِنَّ اللَّهَ لا یهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرین، به درستی که خداوند قوم کافر را هدایت نمی کند»، تحلیل گران می گویند: هدایت خداوند عام است و شامل حال همگان می شود، اگر آیه از هدایت نکردن گروهی سخن می گوید از آن روست که اینان خود مانع و حائل هدایت خویش شده اند، این افراد هادی بودن خدای سبحان را قبول دارند اما از پذیرش آن سر باز می زنند.
منبع: kadodooni.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب