برای تایید اصالت سه تار مدركی نداریم، سنتور ساز ایرانی نیست
اصلاح چند اشتباه رایج درباره سازهای موسیقی دستگاهی
به گزارش کادو دونی یک نوازنده با اشاره به اینکه اصالت سازهای مختلف باید با وجود مدرک اثبات شود، اظهار داشت: ما برای تایید اصالت ساز سه تار هیچ سند یا مدرکی نداریم.
به گزارش کادو دونی به نقل از ایسنا، محمد خالقی (نوازنده سه تار و سنتور) مدعی شد: ما برای پیدایش موسیقی دستگاهی در ایران هیچ سند معتبری نداریم. موسیقی محلی در ایران قدمت بسیار زیادی دارد. هر یک از مناطق ایران سازهای منحصر به خودرا دارند که حدودا شبیه به یکدیگر هستند.
این نوازنده ایرانی با اشاره به اینکه سه تار یک ساز متاخر است، توضیح داد: سه تار در نتیجه ی گردش سازهای مشابه به این ساز در سراسر کشور ابداع شده و قدمت سه تار حتی از خود موسیقی دستگاهی هم جدیدتر است.
خالقی که در برنامه «ارغنون» با موضوع بررسی سیر نوآوری در موسیقی سنتی ایران در شبکه رادیویی گفت و گو حاضر شده بود، درباره ساز سنتور، توضیح داد: بیشتر افراد مدعی می شوند که ابداع سنتور در ایران انجام شده، در صورتیکه این ساز برای ایران نیست و ما برای اثبات اصالت ایرانی بودن این ساز مدرک معتبری نداریم.
وی با اشاره به اینکه فاصله ربع پرده در موسیقی غرب در مرور زمان حذف گردیده است، اظهار داشت: موسیقیدان های غربی برای بهتر شدن فرآیندهای آهنگسازی به تدریج ربع پرده را از موسیقی غرب حذف کرده اند.
این مولف موسیقی اضافه کرد: بیشتر اهالی موسیقی به اشتباه تصور می کنند که ربع پرده فقط در موسیقی شرقی وجود دارد، در صورتیکه موسیقی غرب هم از این فاصله استفاده می کرده است.
وی اشاره کرد: متاسفانه تعدادی از افراد در نهایت اشتباه مدعی می شوند که پیانو از روی سنتور تولید شده است و این مساله اصلا حقیقت ندارد.
محمد خالقی با اشاره به اینکه ما پیش از لطمه شناسی یک حوزه باید به آن اشراف داشته باشیم، توضیح داد: هم اکنون افرادی که سازهای جدید ابداع می کنند و یا سازهای موجود را اصلاح می کنند، مورد نکوهش عموم اهالی موسیقی قرار می گیرند.
منبع: kadodooni.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب