صحنه ای برای لذت و دلتنگی در روز دوم جشنواره فیلم فجر

صحنه ای برای لذت و دلتنگی در روز دوم جشنواره فیلم فجر کادو دونی: جشنواره فیلم فجر با شروع اکران های مردمی و در شرایطی که بیش از 40 شهر، کشور به وضعیت قرمز کرونائی درآمده اند، به روز دوم رسید.


به گزارش کادو دونی به نقل از ایسنا، سه شنبه ۱۲ بهمن ماه دومین روز جشنواره چهلم فیلم فجر در سینمای رسانه ها و در مرکز همایش های برج میلاد با جوی نسبتا آرام و اندکی خلوت تر نسبت به روز اول، با استقرار یک گروه پزشکی در مرکز ولی همچنان بدون سنجش تب هنگام ورود و نیز با نمایش دو فیلم «علفزار» به کارگردانی کاظم دانشی و «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی سپری شد و در این گزارش برخی حاشیه های این روز مرور می شود.


* یکی از نخستین خبرهای روز دوم جشنواره درباره تغییر محل برگزاری نشست های پرسش و پاسخ فیلم ها بود. دست اندرکاران جشنواره فجر بعد از اعتراض های فراوانی که در روز اول از طرف اهالی رسانه مطرح و حتی با اعتراض رسمی انجمن عکاسان سینمایی رو به رو شد، ضمن عذرخواهی از شرایط پیش آمده تصمیم گرفتند همانند سال قبل که جشنواره در وضعیت کرونائی برگزار شد، نشست فیلم ها را به سالن اصلی یعنی در همان جایی که فیلم ها نمایش داده می شوند منتقل کنند.
* بااینکه دو نشست خبری فیلم های روز دوم حاشیه های روز اول را نداشتند، اما کاملا مشخص است که در ادامه روند چند سال قبل کم کم کارکرد این نوع جلسه ها بجای پررنگ بودن بحث درباره فیلم ها و حاشیه های آنها بیشتر به محلی برای عکس گرفتن تبدیل گشته است. به اعتقاد بعضی خبرنگاران حاضر در این جلسه ها یکی از عمده دلیلهای بی خاصیت شدن نشست های خبری فیلم ها در دو روز اول جشنوار ه به مجری جلسه ها مربوط می شود. مسئله اجرا و نوع مدیریت نشست های خبری جشنواره فجر در چند سال قبل بارها مورد انتقاد اهالی رسانه بوده است. از طرف دیگر عوامل فیلم ها هم نسبت به کارکرد این جلسه ها اعتراض هایی را در سالهای قبل داشتند.


* در این دو روز آنچه نشست های خبری جشنواره فجر را پر سر و صدا کرد، اعتراض به ازدحام جمعیت و نبود فضا در سالن کوچک سعدی بود وگرنه از خود صحبت ها درباره فیلم ها جنجال و اتفاق خاصی دیده نشد. علاوه براین یکی دیگر از عوامل موثر در بی رونق شدن نشست ها به الزام برای طرح پرسش کتبی بی ارتباط نیست چونکه طرح سوال بصورت شفاهی با آنچه کتبی نوشته می شود تفاوت زیادی دارد، گاهی هم زمان کافی فراهم نمی گردد و مهم تر از آن گاهی خوانده نشدن سوال ها به دلایلی همچون ناخوانا بودن یا "تشخیص" مجری رغبت خبرنگاران را برای طرح سوال کتبی در طول سالهای قبل از بین برده است.
* اینترنت و ضعف خطوط موبایلی بطور معمول یکی از معضل های جشنواره فجر در سالهای قبل به ویژه در پردیس سینمایی ملت بود ولی امسال هم با وجود آنکه «همراه اول» اسپانسر جشنواره است، همچنان چنین مشکلی وجود دارد و در مرکز همایش های برج میلاد اینترنت برای اهالی رسانه در دسترس نیست و اگر هم چنین امکانی وجود داشته باشد اطلاع رسانی مشخصی در این مورد انجام نشده است.
* نخستین فیلمی که در سالن رسانه ها به نمایش در آمد «علفزار» ساخته کاظم دانشی و به تهیه کنندگی بهرام رادان بود که پژمان جمشیدی نقش یک دادیار را در آن ایفا می کرد. جمشیدی که سال قبل بخاطر حضورش در سینما مورد انتقاد یکی از حاضران در نشست خبری جشنواره قرار گرفته بود، درباره آن ماجرا و حضور باردیگر اش اظهار داشت که تلاش می کند با مسیر زندگی پیش رود و همیشه از جشنواره فجر به اندازه جام جهانی فوتبال لدت می برد. البته به نظر می رسید او اشتیاق زیادی برای شنیدن سوال های خبرنگاران داشت اما همانطور که اشاره شد پرسش های قابل توجهی مطرح نشدند.


* بهرام رادان که مدتی است سراغ تهیه کنندگی و همکاری با فیلمسازان جوان رفته، در علفزار گروهی حرفه ای را دور هم جمع کرده بود و از آنجائیکه موضوع اجتماعی و حساسی در این فیلم به تصویر کشیده شده بود، با قدردانی از سعه صدری که برای نمایش این فیلم در جشنواره خرج شده بود، ابراز امیدواری کرد که فیلم برای اکران عمومی هم گرفتار مشکل نشود و این ابراز امیدواری از طرف برخی مدیران سینمایی هم مطرح می شود.
* «علفزار» نخستین فیلم جشنواره بود که با پخش تیتراژ توسط اهالی رسانه و منتقد در سالن نمایش برج میلاد مورد تشویق قرار گرفت.
* دومین فیلمی که در سینمای رسانه ها به نمایش در آمد «شادروان» ساخته حسین نمازی بود که قبل از این «آپاندیس» را کارگردانی کرده است. این فیلم که رگه های طنز زیادی داشت با بازی سینا مهراد فرزند سعید سهیلی تولید شده و این کارگردان برای دیدن فیلم پسرش به برج میلاد آمده بود. «شادروان» هم بعد از اختتام با اندکی تشویق تماشاگران همراه بود، اما عده ای هم آنرا شبیه یک تله فیلم دانستند.


* رضا رویگری نقشی کوتاه در ابتدای این فیلم داشت که در حقیقت همان «شادروان» است. حضور وی در نشست خبری با استقبال اهالی رسانه همراه شد و او روی سن سالن نمایش جشنواره بیان کرد که چقدر دلش برای این صحنه تنگ شده بود. رویگری وصیت خودرا ساخت فیلمش اعلام نمود و اظهار داشت که دوست دارد فیلمی درام بر طبق گذشته خود بسازد.
* «شادروان» به تهیه کنندگی عباس نادران تولید شده و در نشست خبری فیلم، موضوع آقازادگی او بواسطه پدرش الیاس نادران عنوان شد. حتی بهرنگ علوی که نقشی متفاوت و بزرگتر از سن خودرا ایفا کره بود برای بازی در فیلم یک آقازاده مخاطب یک پرسش قرار گرفت و او پاسخ داد که سال هاست عباس نادران و خانواده اش را می شناسد و اگر احساس می کرد کارنامه درستی ندارد هیچگاه با او کار نمی کرد. این مسئله دستمایه شوخی رضا رویگری هم شد که گفت اگر می دانست در فیلم یک آقازاده بازی می کند دستمزد بیشتری می گرفت.
* نشست های تخصصی و برنامه های جنبی جشنواره هم در روز دوم شروع شدند که در یکی از آنها نکوداشتی برای زنده یاد رحیم رحیم پور با سخنرانی هوشنگ توکلی اجرا شد. یک نشست دیگر هم برای فیلم های ماندگار و مرمت شده سینمای ایران بود اما بااینکه این برنامه ها در سالن های کوچک چهار و پنج برگزار می گردند اما در روز نخست در مجموع مخاطب زیادی نداشتند.





* دوازدهم بهمن ماه سینماهای مردمی با 61 سالن در تهران و سینماهای گوناگون در 31 استان شروع به کار کردند ولی برخلاف چند سال قبل باتوجه به تغییر شیوه بلیت فروشی که دیگر بصورت سری نیست، هنوز ظرفیت زیادی برای فروش در ایام آینده باقی مانده است؛ البته ظرفیت چند فیلم خاص حدودا تکمیل شده است.



1400/11/13
10:07:17
5.0 / 5
670
تگهای خبر: اكران , پردیس , تخصص , تصویر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
کادو

كادو دونی

فروش انواع کادو

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است