در قالب یك پژوهش:
دلیلهای استفاده از رسانه های مجازی بررسی می شود
کادو دونی: بررسی وضعیت و دلیلهای استفاده از رسانه های مجازی ازسوی مجید سلیمانی ساسانی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، پژوهش می شود.
به گزارش کادو دونی به نقل از مهر، «بررسی وضعیت و دلیلهای استفاده از رسانه های مجازی» ازسوی مجید سلیمانی ساسانی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، پژوهش می شود.
این پژوهش، بر روی سه پلت فرم کنونی یعنی پیام رسان های واتس آپ و تلگرام و همین طور شبکه اجتماعی اینستاگرام با بیان اصل «فراگیری» بعنوان معیار اصلی انتخاب، تمرکز دارد و تلاش می کند توصیف دقیقی از رفتار مصرف رسانه ای مردم در استفاده از این رسانه های اجتماعی عرضه نماید.
این مطالعه بر آنست تا بداند مصرف رسانه های اجتماعی در پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی تحت تأثیر چه عواملی است؟ چه تمایزی میان مصرف رسانه ای بین پیام رسان ها با شبکه های اجتماعی وجود دارد؟ و هم چنین ابعاد، میزان و انواع مصرف رسانه های اجتماعی در بین طبقات مختلف اجتماعی و نسلی چگونه است؟
مسئله اصلی این پژوهش، تحلیل مصرف رسانه ای کاربران در رسانه های اجتماعی است با این فرض که این تحلیل بتواند پژوهش را در راه فهم دلیلهای استفاده از رسانه های جدید قرار دهد. این پژوهش، اذعان می دارد که مصرف رسانه ای تحت تاثیر رسانه های اجتماعی دوسویه، متحول شده است و «کاربران» جای «مخاطبان» را گرفته اند. تحول مقوله مصرف رسانه ای در رسانه های اجتماعی، اساساً سویه های سیاستگذاری و خط مشی گذاری نهادهای تصمیم گیر، اجرائی و ذی نفعان دیگر را نیز متحول ساخته است. برای اینکه مقوله بواسطه خاصیت تعاملی ارتباطات در رسانه های اجتماعی، تمایز و مرزهای میان «مصرف رسانه ای» و «تولید رسانه ای» مبهم شده است و مصرف کنندگان همزمان می توانند بعنوان کاربران رسانه های اجتماعی به تولید محتوای رسانه ای بپردازند. بدین سبب فهم فضای جدید ناشی از تحول در مصرف رسانه ای و همین طور بررسی وضعیت و دلیلهای استفاده از رسانه های جدید، اهمیتی اساسی دارد.
پژوهشگر، نوآوری این پژوهش را در موضوع بدیع آن در تبیین مخاطبان بعنوان کاربران، ارائه تیپولوژی از کنش ها و کنشگران رسانه های اجتماعی، ارائه اطلاعات روزآمد از تغییرات مصرف رسانه ای مخاطبان از رسانه های جمعی تا رسانه های اجتماعی و همین طور جامعیت آن از نقطه نظر جمع آوری اطلاعات می داند و اعلام می کند که این جامعیت، تنها به داده های جدید محدود نمی گردد بلکه گستره مطالعاتی را شامل می شود و این پژوهش می تواند کاستی های موجود در پژوهش های محدود دانشگاهی را پوشش دهد.
به استناد این مطالعه، این پژوهش می تواند امکان مقایسه وضعیت جدید نظام ارتباطی و رسانه ای ایران در عصر رسانه های اجتماعی با عصر رسانه های جمعی را فراهم سازد و تحول و تطورات آن در حیطه مصرف رسانه ای را نشان دهد.
منبع: كادو دونی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب