منصور یاقوتی:
چرا نویسندگان به جوان مرگی گرفتار نشوند؟
به گزارش كادو دونی منصور یاقوتی با اشاره به تیراژ پایین كتاب و تامین نشدن معاش نویسنده بوسیله نوشتن می گوید: چه توقعی است كه نویسنده جوان به جوان مرگی گرفتار نشود؟
این داستان نویس در گفت و گو با ایسنا درباره این كه گاهی یكی از مسائل ادبیات ایران این است كه نویسندگان با گذشت زمان كتاب های قوی تری ارائه نمی دهند و بهترین آثارشان برای دوره جوانی شان است كه با تعبیر جوانمرگی از آن یاد شده است، اظهار نمود: اگر این مفهوم را در این سال ها بررسی نماییم، تاحدودی درست است اما واقعیت این است كه امروزه این مفهوم با چالش جدی ای روبه رو شده است. ریشه این مفهوم به داستان اساطیری رستم و سهراب برمی گردد و این مساله در شاهنامه به خوبی مطرح گردیده است.
او این مساله را در شاهنامه به این شكل بیان كرد: سهراب در جوانی با لشكر انبوه و با تاكید بر كمك دشمن (بدون این كه بداند) با ایده عالی در ذهنش كه بنای حكومت جهانی به كمك رستم بود، به سمت ایران حركت می كند. در این داستان حتما به جوانی او تاكید شود برای اینكه به خاطر جوان بودن با او بازی می شود. و از طرفی هم افراسیاب تاكید دارد كه نگذارند این پسر و پدر یكدیگر را بشناسند. زمانی كه سهراب به مرز ایران می رسد بجای این كه هژیر – سردار ایرانی - را بكشد از او كمك می خواهد تا پدرش را بشناسد اما هژیر كه مهر وطن در دلش است، به خاطر حفظ وطن به سهراب دروغ می گوید و او را منحرف می كند و زمانی هم كه به عرصه نبرد می رسند، رستم هم به او دروغ می گوید كه دلیل آن هنوز معلوم نیست. البته به نظرم دلیل دروغ رستم حفظ قدرت كیكاوس است، چونكه وی در خدمت كیكاوس بود و باید قدرت را حفظ می كرد بنا بر این رستم دروغ می گوید و موجب مرگ سهراب می شود. به نظرم جوانمرگی از این داستان بر می خیزد.
یاقوتی سپس با اشاره به افزایش جمعیت در چهل سال اخیر، اشاره كرد: جمعیت ایران در این سال ها از مرز ۸۰ میلیون نفر گذشته اما درعوض تیراژ ادبیات داستانی و شعر پایین آمده است. در نهایت شرمندگی به ۲۰ نسخه هم رسیده است، شخصا با شاعرانی برخورد كردم كه اثرشان در ۲۰ نسخه انتشار یافته است. به هر حال ۲۰۰ نسخه و ۵۰۰ نسخه تیراژی است كه برای كتاب ها درنظر گرفته شده است، حال این تیراژ را با جمعیت ۸۰ میلیونی مقایسه كنید. ۵۰۰ نسخه برای بچه های یك دبیرستان است یا حداقل كتابخانه های یك شهر.
وی در ادمه اظهار نمود: می توان گفت ما در این سال ها از مسئله جوان مرگی در ادبیات عبور كرده و به مرگ ادبیات رسیده ایم. جوان مرگی در روزگار گلشیری مطرح می شود، در آن زمان تیراژ كتاب ۳۰۰۰ نسخه بود و گلشیری در آن زمان به درستی با آن برخورد می كند. اما امروزه چنین چیزی وجود ندارد و ادبیات داستانی و شعر درحال مرگ هستند. البته پشت این مساله دلیلهای اجتماعی، اقتصادی، تاریخی و سیاسی وسیعی نهفته كه از جوانمرگی به مرگ رسیده است.
یاقوتی همین طور بیان كرد: الان كه دارم با شما مصاحبه می كنم ۷۲ سال دارم و جز نوشتن، درآمد دیگری ندارم؛ با اتكاء به قلم وهمین نوشته های گاه گاهی كه با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه منتشر می شود، چیزی عایدم نمی گردد. این كه در ۷۲ سالگی با این سماجت همچنان دارم می نویسم و به نوشتن ادامه می دهم، چیز عجیبی است و باید این مساله را بررسی كرد. هركس دیگری بود كنار می كشید و نمی نوشت. حالا شما به جوانانی توجه كنید كه به عرصه داستان نویسی علاقه دارند و به طرف شعر و داستان می آیند و در گام اول با پدیده وحشتناكی به نام تیراژ روبه ور می شوند و گاه با پدیده وحشتناك تر دیگری مواجه می شوند این كه اصلا حق تألیفی نصیب آنها نمی گردد در صورتیكه اثرشان را با خون دل و زحمت استخوان سوز به وجود آورده اند. حال چه توقعی است كه نویسنده جوان، گرفتار جوان مرگی نشود؟
منبع: كادو دونی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب