جامعه باستان شناسی اعلام كرد
شهرداری و شورای شهر شوش مجوزهای تخریب پل روگذر را منتشر كنند
به گزارش كادو دونی جامعه دیرینه شناسی ایران درباره انتقادها نسبت به ساخت زیرگذر در عرصهی باستانی شوش اعلام نمود: شهرداری و شورای شهر شوش اسناد و مجوزهای قانونی تخریب پل روگذر را منتشر كنند.
به گزارش كادو دونی به نقل از مهر، در بهمن ماه ۱۳۹۶ «جامعهی دیرینه شناسی ایران» پیرو خبرهایی كه نشان از صدمه به عرصهی شهر تاریخی و باستانی شوش داشت نامه ای به وزارت راه و شهرسازی نوشت. مجموعه باستانی شوش با قدمتی هفت هزارساله به سبب ارزشهای منحصربه فردش در سال 1394 در لیست میراث جهانی یونسكو ثبت شده است. در این نامه، ضمن عرضه پیشنهادهایی برای پیشگیری از تعرض به عرصهی باستانی شوش، مراتب اخطار و اعتراض نسبت به كم توجهی به این میراث تمدن بشری بیان شده بود. این اعتراض مورد توجه وزیر محترم وقت راه و شهرسازی قرار گرفت و طرح مذكور موقتاً متوقف گردید. اخیرا به دنبال یورش شبانه بولدوزرها به عرصهی باستانی شهر شوش، علاوه بر اعتراض های گستردهای كه این اقدام ناهنجار برانگیخت و در رسانهها بازتاب یافت، یكی از نمایندگان ملّت در مجلس شورای اسلامی، سركار خانم پروانه سلحشوری، هم در این زمینه واكنش مناسبی نشان دادند. ایشان ضمن استفاده از نظر متخصصان باستانشناسی كه در نامهی «جامعهی باستانشناسی ایران» درج شده بود، طی نامهای به وزیر محترم راه و شهرسازی خواهان «اعلام نظر تخصصی این وزارتخانه درباب عبور زیرگذر شوش و پیشگیری از دوباره كاری شدند».
پس از انتشار این نامه، شهرداری و شورای شهر شوش جوابیه ای در قبال این اقدام شایسته و مسئولانه خانم سلحشوری منتشر نمودند كه در انتهای آن به اعتراض «جامعهی دیرینه شناسی ایران» هم پرداخته شده بود. متأسفانه در جوابیه مذكور، نامهی «جامعهی دیرینه شناسی ایران» تحریف شده است. «جامعهی باستانشناسی ایران» ضمن تشكر از خانم سلحشوری جهت استفاده از مفاد آن نامه در استیفاء حقوق مردم شوش و ملّت ایران و تذكر برای پرهیز از به تاراج دادن میراث ملّی و جهانی، ابتدا به روشنگری دربارهی تحریف آرای «جامعهی دیرینه شناسی ایران» پرداخته و سپس به طرح چند پرسش از مسئولان محترم شهرداری و شورای شهر شوش خواهد پرداخت.
در «جوابیهی شهرداری و شورای شهر شوش» چند بار تاكید شده است كه «زیرگذرِ» مورد مناقشه در بیرون از عرصهی میراث جهانی شوش قرار دارد. به نظر میرسد كه «عرصهی میراث جهانی» دستاویزی برای سرپوش نهادن به اقدامات مغایر با قانون در طرح مذكور شده است. شهر باستانی شوش واجد عرصهای ملّی است كه در سال ۱۳۹۴ به تصویب دولت جمهوری اسلامی ایران رسیده و قاعدتاً میبایست از جانب همگان، بخصوص از جانب اجزاء دولت یا نهادهای وابسته به آن، محترم شمرده شود.
عرصه مذكور ۷۰۰ هكتار است و «زیرگذرِ» مورد مناقشه، آشكارا درون عرصه مصوب و ابلاغ گردیده ملّی قرار دارد. اما افزون بر این، زیرگذر مذكور درون «حریم درجهی یك» جهانی شهر شوش هم واقع شده است. مسئولان شهرداری و شورای شهر شوش به نامه ای از رئیس ادارهی میراث فرهنگی شوش استناد میكنند كه در آن قید شده كه «زیرگذر شوش در عرصه میراث جهانی واقع نیست»، و با نادیده گرفتن سایر اسناد متقن، این نامه را مبنا و مجوزی برای اقدامات غیرقانونی خود قرار داده اند. این در حالیست كه حتی در نامهی مذكور هم گفته نشده كه محل «زیرگذر» در درون عرصه ملّی شوش قرار ندارد. در واقع، با عنایت به فضای به وجود آمده در شوش، مسئول ادارهی میراث فرهنگی شوش، با علم به اینكه مبنای عمل برای همه ادارات - همچون فرمانداری، شهرداری و شورای شهر شوش- مصوّبات ملّی است، از درج این نكته كه «زیرگذر» در عرصه مصوّب ملّی جای ندارد، اجتناب كرده است.
بعد از توضیح این دو نكته، لازم است مسئولان شهرداری و شورای شهر شوش به چند سؤال كه دغدغه خیلی از مردم ایران در قبال وقایع شوش است پاسخ دهند:
1- در این جوابیه به تخصیص و پرداخت «۵۵۰ میلیون تومان اعتبار جهت گمانه زنی برای سازمان میراث فرهنگی» اشاره شده است. خواهشمند است مدارك و مستندات این پرداختها را رسانه ای كنند. از جانب دیگر از مدیران مربوطه در سازمان میراث فرهنگی هم خواهشمندیم تا با عرضه مستندات و شواهد متقن در این خصوص شفاف سازی كنند.
2- در این جوابیه، به طرزی عجیب و غیرحرفه ای، دلیلِ برچیدن «پل روگذر» شوش را «توافق معاون سازمان میراث فرهنگی با برچیده شدن آن پل» و «موافقت با راه اندازی زیرگذر» عنوان كرده اند. از مسئولان محترم شهرداری و شورای شهر شوش درخواست میشود اسناد و مجوزهای قانونی تخریب «پل روگذر» شوش را كه قاعدتاً میبایست از جانب وزارت راه و شهرسازی و استانداری خوزستان صادر شده باشد، منتشر كنند.
همچنین مجوز مكتوب «احداث زیرگذر» از جانب سازمان میراث فرهنگی را رسانه ای كنند. بدیهی است كه در صورت صدور چنین حكمی از جانب مدیران میراث، مسئولان مربوطه باید جهت صدور مجوز و عملكرد غیرتخصصی و حرفه ای مورد بازخواست قرار بگیرند. اما در صورت وجود نداشتن چنین اسنادی، تمامی حوادث و معضلات ناشی از تخریب «پل روگذر» بر عهده مسئولان و مدیران در شهرداری و شورای شهر شوش خواهد بود و باید پاسخگو باشند.
3- در جوابیه ذكر شده است كه «طرح جاده كمربندی شوش» به سبب «وجود آثار و محوطههای باستانی» از جانب سازمان میراث فرهنگی مورد مخالفت قرار گرفته است. بنا به اطلاع، این امر هم حقیقت ندارد. از مسئولان محترم شهرداری و شورای شهر شوش درخواست میشود، نقشه های مسیر پیشنهادی «جاده كمربندی»، گزارش بررسی های باستانشناسی این مسیر، و هم اسناد مخالفت سازمان میراث فرهنگی را منتشر كنند.
4- با عنایت به بالا بودن سطح آبهای زیرزمینی در شوش، از مسئولان محترم شهرداری و شورای شهر شوش درخواست میشود مدارك و راهكارهای عملی حفاظت از «زیرگذر» در این منطقه مرطوب را عرضه نمایند. گذشته از این مورد، تمهیدات لازم برای مواقع بحرانی مانند سیل، آتش سوزی، و سوانح بزرگ همچون تصادفات در درون زیرگذری به طول ۱۹۰۰ متر چیست؟ و در صورت بروز چنین وقایعی، كمك رسانی به حادثه دیدگان چگونه خواهد بود و مسئولیت عواقب آن با چه كسانی است؟ صدماتی كه با وقوع این بحرانها به جان انسانها و هم به آبروی كشور وارد خواهد آمد را چه كسانی برعهده خواهند گرفت؟ از مسئولان مربوطه تقاضا داریم در این باره هم توضیحات كافی به ملّت ایران و شهروندان استان خوزستان و شهرستان شوش ارائه نمایند.
در پایان، سخنی با مردم شریف و آگاه شهر شوش داریم: در جوابیهی مسئولان شهرداری و شورای شهر شوش دلیلِ بی توجهی به طرح احداثِ «جاده كمربندی شوش» به وضوح «هزینه بسیار كلان اجرای این پیشنهاد و شرایط تخصیص اعتبارات در سطح كشور» اعلام شده است.
می دانیم كه راهكار بنیادی برای حل معضلات ترافیكی و رفع حوادث جادهای شهر شوش راه اندازی یك «جاده كمربندی» است. چه ضرورتی دارد كه جادهی ترانزیت شمال به جنوب كشور الزاماً باید از دل شهر شوش بگذرد؟ واضح است كه در این صورت نه تنها از بار ترافیكی شهر كاسته نخواهد شد بلكه با تردد خودروهای سنگین از بافت شهری، خطرات بیشتری متوجه جان ساكنان شده و افزایش آمار تصادفات را به دنبال خواهد داشت. مثل همه شهرهای كشور، مشكلات ترافیكی شهر شوش با «جاده زیرگذر» حل شدنی نیست، بلكه تنها با «جاده كمربندی» مرتفع خواهد شد.
احداث جاده زیرگذر همانند جاده تخریب شده روگذر به صورت موقت مشكلات را رفع نموده و در آیندهی نزدیك بر مشكلات موجود خواهد افزود. راه اندازی جاده زیرگذر اتلاف منابع اعتباری شهر شوش است. به راستی چه زمانی مسئولان مربوطه به این نتیجه خواهند رسید كه باید برای امنیت روانی و جانی مردم شهر شوش و استان خوزستان تلاش كنند و احترام واقعی قائل باشند؟ بجاست كه شهروندان شوش از مسئولان مربوطه بخواهند تا روشنگری كنند كه با علم به هزینه بردار بودن راه اندازی «جاده كمربندی»، چرا پل روگذری را كه موقتاً مشكلات مردم را برطرف می كرد، برچیدند؟!
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب