در گزارش كادو دونی مطرح شد
مقاومت ایرلاین ها در عودت پول بلیت مردم
كادو دونی: رئیس انجمن شركت های خدمات مسافرت هوایی همچنان نسبت به اهمال در بازپس گیری پول مردم از ایرلاین های داخلی و خارجی انتقاد می كند.
حرمت الله رفیعی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت بازگرداندن پول مردم از طرف ایرلاین ها (پس از انتشار ویروس کرونا، قرار شد هزینه بلیت های خریداری شده بدون کسر خسارت کنسلی، به آنها عودت داده شود)، گفت: هم اکنون بیش از ۳ ماه از دستور وزیر راه و شهرسازی در خصوص استرداد وجه بلیت ها بدون کسر خسارت کنسلی، می گذرد و بطور خاص، ایرلاین های داخلی و خارجی به مردم هنوز این وجوه را مسترد نکرده اند.
وی اضافه کرد: قبل از شیوع کرونا، بیش از ۱، ۵۰۰ میلیارد تومان پول بلیت هواپیما همراه با هزینه اقامت و تور و هتل برای دوره سفرهای نوروزی ۹۹ به مردم فروخته شده بود این در حالیست که سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام نموده بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان به مردم بازپس داده ایم. بدین سبب ۷۰۰ میلیارد تومان دیگر باید به مردم بازپس بدهند.
کدام ایرلاین ها پول مردم را پس نمی دهند؟
رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری افزود: ترکیش ایر، امارات، لوفت هانزا، اوکراین ایر، ماهان و ایران ایر جزو اصلی ترین ایرلاین های بدهکار به مردم هستند؛ این پول ها در حساب های بانکی شرکت های هواپیمایی باقی مانده و از محل سود حاصل از گردش این منابع، به پرسنل خود حقوق می دهند.
رفیعی تصریح کرد: بلافاصله بعد از مصاحبه ای که ماه گذشته درباره عدم استرداد ۴۰۰ میلیارد تومان از وجوه بلیت ها به مردم انجام دادم، بخش عمده ای از این وجوه به مشتریان ایرلاین ها بازگردانده شد؛ مهم این است که پول مردم عودت داده شود. آژانس های مسافرتی هم که وجوه بلیت ها را عودت نکرده اند، باید بلافاصله مبادرت به استرداد پول مردم کنند.
به گفته عضو هیئت مدیره فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران، همچنان بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان از این پول ها در اختیار ایرلاین ها باقی مانده است.
وی اشاره کرد: بخش عمده این پول در اختیار ایرلاین های خارجی است؛ ایرلاین های داخلی و هتل ها هم جزو بدهکاران به مشتریان آژانس های گردشگری هستند.
باجی که به خارجی ها می دهیم
رفیعی افزود: دولت و شخص وزیر راه و شهرسازی باید پیگیر بازپس گیری وجوه مردم از ایرلاین های داخلی و خارجی باشند. مثلاً ایرعربیا هنوز هیچ پولی به مردم بازپس نداده است؛ قطرایرویز اعلام نموده بود به مسافران ادکلن می دهیم یک ایرلاین دیگر گفته بود چند ماه طول می کشد تا به مردم پول بلیت های فروخته شده را پس می دهیم.
وی با اشاره به توجیه سازمان هواپیمایی کشوری درباب عدم سخت گیری به ایرلاین های خارجی، اظهار داشت: این سازمان می گوید ما به خاطر تحریم هایی که به کشور تحمیل شده، مجبوریم به شرکت های هواپیمایی خارجی باج بدهیم! آخر چه باجی داریم به اینها بدهیم؟ لوفت هانزا به سبب کرونا از ایران نرفت؛ بلکه به سبب تحریم ها بود؛ هیچکس هم در سازمان هواپیمایی به این شرکت اعتراض نکرد که چرا سر خود کشور را رها کردی و رفتی؟ حتی امروز که قصد بازگشت هم دارد، کسی به لوفت هانزا نمی گوید که باید از این پس، برمبنای دستورالعمل های ما کار کنی.
رفیعی به وضعیت سازمان های هواپیمایی دیگر کشورها اشاره نمود و اظهار داشت: در خیلی از کشورها، از ایرلاین های خارجی، ضمانت های چند میلیون دلاری و سنگین ستاندن می شود ولی در ایران این اتفاق نمی افتد. هواپیمایی اتحاد ۳ سال است که کشور را ترک کرده ولی بخش عمده ای از پول آژانس های گردشگری که متعلق به مردم است را پس نداده است؛ هیچ ضمانتی هم نداشته ایم که این ایرلاین را برای پس گرفتن وجوه بلیت های خریداری شده از طرف مردم تحت فشار قرار دهد. چرا نهادهای نظارتی در این خصوص ورود نمی کنند؟
مقصر سقوط هواپیما را خلبان اعلام می کنند در صورتیکه مقصر، ایرلاین است
وی درباره گزارش اخیر درباب سقوط هواپیمای مسافری تهران یاسوج که سال ۹۶ گرفتار سانحه شد، اظهار داشت: بیشتر این گزارش ها منتهی می شود به اینکه مقصر را خلبان معرفی می کنند چون خلبانی وجود ندارد که از خود دفاع کند؛ جعبه سیاه هم معمولاً در این گونه اتفاقات، از بین می رود. در صورتیکه واقعیت قضیه این است که در خیلی از این اتفاقات، نقص فنی که از قبل مدیران ایرلاین ها در جریان بوده اند، سبب بروز سوانح هوایی می شود؛ اما مدیران ایرلاین ها، خلبانان را وادار به انجام پرواز می کنند.
این فعال صنعت حمل و نقل بیان کرد: در صنعت هوانوردی مشکل ضعف نظارتی داریم؛ سازمان هواپیمایی کشوری، نظارت کافی ندارد؛ حتی در بسیاری موارد، بخشنامه های مربوطه هم برای اعمال نظارت ندارد؛ وقتی از تخلفات ایرلاین های خارجی به سازمان هواپیمایی کشوری، شکایت می نماییم، به ما می گویند قانون به ما اجازه نمی دهد که ورود کنیم؛ ضعف شدید قوانین در بخش هوانوردی داریم.
تسهیلات کرونایی شرکت های مسافرت هوایی در کجاها خرج شد؟
رئیس انجمن شرکت های خدمات گردشگری و مسافرتی درباره پرداخت تسهیلات مبارزه با شیوع ویروس کرونا به این دفاتر اظهار داشت: در صورتیکه در خیلی از کشورها، تسهیلات بلاعوض به بنگاه های لطمه دیده از کرونا پرداخت کرده اند، در ایران تسهیلات با سود ۱۲ درصدی پرداخت می کنند؛ حتی برخی شرکتهای مسافرتی ایران که در اروپا هم دفتر نمایندگی دارند، توانسته اند ماهانه ۱۵ هزار یورو در این سه ماهه بطور بلاعوض تسهیلات دریافت نمایند.
وی افزود: یکی از تسهیلاتی که در ایران به شرکت های خدمات مسافرتی داده اند، امهال سه ماهه قبوض آب و برق و گاز و تلفن آنها بوده است ولی هزینه یک ماه این قبوض برای شرکت های گردشگری، هزینه یک میهمانی چند نفره مدیران آژانس های مسافرتی برای جذب سرمایه گذاری خارجی است! یا اینکه می گویند هزینه مالیاتی آژانس ها، سه ماه امهال می شود ولی باید آنرا حذف نمایند نه اینکه امهال کنند.
رفیعی اشاره کرد: میانگین حقوق پرسنل آژانس ها، ۳ میلیون تومان است؛ ۴ ماه است که دفاتر گردشگری درآمدی ندارند؛ بدین سبب تسهیلاتی که به ازای هر نفر ۱۲ میلیون تومان پرداخت می شود، عیناً بعنوان حقوق عقب افتاده پرسنل آژانس ها مصرف می شود و آنکه باید این تسهیلات را بازپس بدهد، مالکان آژانس ها هستند. به نظر من این تسهیلات برای ایجاد گردش مالی برای بانک هاست نه راه اندازی صنعت حمل و نقل هوایی.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب