یادداشت مهمان؛

صنایع فرهنگی می تواند پیشران ترویج سبک زندگی اربعینی باشد

صنایع فرهنگی می تواند پیشران ترویج سبک زندگی اربعینی باشد به گزارش کادو دونی، دبیر کمیته ایران خلاق اعتقاد دارد صنایع فرهنگی بعنوان بستر طراحی و خلق ابزارهای مختلف و محتوای متنوع برای صدور پیام اربعین، می تواند پیشران عرصه ترویج سبک زندگی اربعینی باشد.



خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: سجاد صالحی دبیر کمیته صنایع خلاق شورایعالی جهاد سازندگی و دبیر ایران خلاق، اخیرا یادداشتی با عنوان «صنایع فرهنگی؛ پیشران حرکت تمدنی اربعین» نوشته که برای انتشار در اختیار مهر قرار گرفته است.
این مطلب با محوریت ظرفیتهای بی انتها صنایع فرهنگی در جهانی سازی و ترویج سبک زندگی اربعینی نوشته شده است.
مشروح این نوشته را می خوانیم؛
واقعه عاشورا تنها یک حادثه تاریخی نیست، بلکه بعنوان واقعه ای فرازمانی و فرامکانی قابل تحلیل است. هرچند این واقعه در زمان و مکان خاصی رخ داده، اما حقیقت پیکار حق و باطل در طول تاریخ جاری بوده و خواهد بود. عاشورا دارای ظرفیتهای بی نظیر و گسترده ای است که هنوز تمامی ابعاد آن شناخته نشده و از تمامی ظرفیتهای آن استفاده نشده است.
اربعین عنایتی ویژه است برای به ثمر رسیدن ظرفیتهای عاشورا و امتداد یافتن آن تا زمان ظهور حضرت ولی عصر (عج) و استقرار تمدن اسلامی. از این منظر، پیاده روی اربعین یک جریان تمدنی پویا است که می تواند زمینه ساز بهره گیری از ظرفیتهای عاشورا در جهت تحقق تمدن اسلامی در زمان حضرت حجت (عج) باشد. رسیدن به یک الگوی متفاوت از نظام مناسبات انسانی در مقابل مدل سکولار و سبک زندگی غربی، تجربه ای درحال پیشرفت است که برپایه منابع دینی و سنت های بومی ساخته شده و از فرهنگ غرب هیچ رنگ و بویی نگرفته است.
اربعین بعنوان یک پدیده کاملا انسانی و اسلامی، نماد یک امت نوین اسلامی است که مدل نظام مند آنرا میتوان برای بشر امروز تبیین کرده و در ویترین جوامع انسانی بررسی و بر آن مباهات کرد.
تمدن نوین اسلامی هم اکنون در مراحل ابتدایی شکل گیری خود به سر می برد. این حرکت تمدنی در زمان استقرار حاکمیت حضرت حجت بن الحسن العسکری (عج) به نقطه تکامل خود خواهد رسید. با تحلیل جریان اربعین میتوان فرصت های تمدنی موجود در زیارت اربعین را در محورهای مختلف بررسی کرد، که هدف همه آنها آماده سازی بشریت برای ظهور امام زمان (عج) و تبلور نهایی تمدن اسلامی می باشد.
ظرفیت های صنایع فرهنگی در ترویج سبک زندگی اربعینی
هر واقعه ای ظرفیت جهانی شدن را ندارد. بلکه جریانی می تواند به پدیده ای جهانی تبدیل گردد که قابلیت ارتباط با همگان و وجدان های عمومی بشر را داشته باشد. جریان اربعین این استعداد را همراه خود دارد و می تواند بعنوان رسانه ای حقیقی و انسانی، سیر تمدنی عاشورا را به فعلیت مقتضی خود برساند. از آنجائیکه دشمن هم همین مسأله را متوجه شده و به درستی دریافته که اربعین ظرفیت جهانی شدن را دارد، بنابراین تمام تلاش خویش را صرف این مورد می کند که اربعین را کاملا در سکوت خبری قرار دهد. ازاین رو، افزایش سرمایه گذاری در حوزه صنایع فرهنگی، فناوری های نوظهور ارتباطات و اطلاعات، راه اندازی بسترهای رسانه ای متنوع مشترک با کشورهای حوزه تمدنی فرهنگ و تمدن شیعی و حوزه اسلامی با مؤلفه های فرهنگ شیعی و اسلامی برای ایجاد هم گرایی و نزدیکی و پویا کردن اشتراکات دینی، تاریخی و فرهنگی، یکی از الزامات اولیه در راه معرفی جریان تمدنی اربعین به جهان امروز است.
برای حرکت به سمت تمدن اسلامی از مسیر عاشورا و اربعین نیازمند بازنمایی جلوه های فرهنگ اربعینی هستیم. اربعین باید به طرق مختلف روایت شود. اربعین دارای نمادها و ارزش هایی است که دربردارنده تمامی ارزش های الهی و انسانی است. بازنمایی روایت جریان های موجود در اربعین محقق نمی گردد مگر با ابزارهای رسانه ای و محصولاتی که می توانند گوشه گوشه اتفاقات و رخدادهای اربعین را از زمان حادثه عاشورا و حتی ما قبل آن تا به امروز و از امروز تا ظهور منجی عالم بشریت حضرت صاحب الزمان (عج) روایت کند. این محصولات باید به روشی در اختیار جهانیان قرار گیرد که جوامع بشری بتواند با تمام وجود آنرا احساس و زندگی کنند.
گسترش فرهنگ اربعین با صنایع فرهنگی
لازمه زیست اربعینی، انتخاب راه و رسم درست زیستن و به عبارت دقیق تر انتخاب سبک زندگی اربعینی است که می تواند در همه شئون زندگی انسان جریان داشته باشد. از رسانه ها و بسترهای مجازی گرفته تا صنعت چاپ و نشر، از صنعت طراحی تا صنعت مد و پوشش، از تکنولوژی های جدید تا صنعت توریسم، از صنایع آموزشی تا صنایع دستی و محصولات هنری، همه و همه ابزارهایی هستند که می توانند سبک زندگی اربعینی را در جای جای زندگی انسان ها تثبیت و نهادینه کنند.
صنایع فرهنگی بعنوان بستر طراحی و خلق ابزارهای مختلف و محتوای متنوع و پرارزش به منظور صدور پیام اربعین، می تواند در زمینه ترویج سبک زندگی اربعینی پیشران باشد. ازاین رو واقعه عاشورا و جریان اربعین با ظرفیتهای بینظیر خود، نه تنها تجلی ارزش های الهی و انسانی است، بلکه زمینه تحقق تمدن نوین اسلامی را ایجاد می¬کند. بهره گیری از صنایع فرهنگی در ترویج سبک زندگی اربعینی و ایجاد مفاهمه جهانی نسبت به مولفه های تمدنی اربعین، از راه تولیدات انبوه رسانه ای و مصرف محصولات فرهنگی- هنری و استفاده از تکنولوژی های جدید، می تواند این پیام الهی و انسانی را به جهانیان منتقل کرده و بشریت را به سمت زیست مبتنی بر ارزش های اسلامی و الهی هدایت کند.
صنایع فرهنگی؛ پل ارتباطی میان اربعین و مظلومان جهان
پدیده اربعین و واقعه عاشورا باید در هر اتفاق مهم جهانی و هر جایی که ظلمی رخ می دهد، تجلی یابد. جریان اربعین می تواند با استفاده از صنایع فرهنگی و ابزارهای تولید محتوا، روایتگر مقاومت، ظلم ستیزی و آزادگی انسان ها باشد. در حالیکه مردم مظلوم فلسطین در بین آتش و خون قرار دارند و اسرائیل به نسل کشی ادامه می دهد، باید با تاکید بر جریان بی بدیل اربعین، وجدان جهانی را برای پشتیبانی از مظلومان و مقابله با شمرهای زمانه بیدار نماییم.
صنایع فرهنگی؛ ابزاری برای ترویج سبک زندگی اربعینی
صنایع فرهنگی، همچون سینما، موسیقی، ادبیات و هنرهای تجسمی و... می¬توانند نقشی بنیادی در ترویج سبک زندگی اربعینی ایفا کنند. این صنایع با خلق آثار ماندگار و تأثیرگذار، ارزش های اربعین را به زبان هنر بیان کرده و به عمق جان مخاطبان نفوذ می کنند. برای دستیابی به یک تصویر کامل از تاثیر صنایع فرهنگی بر سبک زندگی اربعینی، به بررسی دقیق تر هر یک از این صنایع نیاز داریم:
* مد و پوشش:
طراحی لباس هایی با بکارگیری هنر متعالی و الگوهای نمادین، جواهرآلات و محصولات تزئینی با نمادهای معنوی و تولید پوشاک و ملزومات سفر اربعینی، می تواند به ترویج و گسترش فرهنگ اربعینی کمک نماید.
* نوشت افزار:
استفاده از کاراکترها و شخصیت های در رابطه با اربعین در طراحی نوشت افزار برای کودکان و نوجوانان، فرصتی برای توسعه فرهنگ ایثار، کرامت انسانی و ظلم ستیزی در نسل های جوان فراهم می آورد.
* سینما:
فیلم هایی که روایتگر مفاهیم متعالی عاشورا و اربعین هستند، نه تنها هدایتگر خیلی از انسان ها هستند، بلکه می توانند مخاطبان را به درک عمیق تری از معنویت و تجربه اربعین برسانند.
* موسیقی:
آهنگ ها و سرودهایی که از عشق به خاندان (ع) و ارزش های انسانی سخن می گویند، قدرت دارند که روح انسان را جلا دهند و او را به غنای معنوی این رویداد بزرگ نزدیک کنند.
* بازی های ویدیویی و موبایلی:
تولید و انتشار بازی هایی که فرهنگ و ادبیات اربعینی را در چارچوب داستان های جذاب روایت می کنند، می تواند به آموزش و ترویج این فرهنگ در بین جوانان کمک نماید.
* تولید انیمیشن و کمیک:
ساخت انیمیشن ها و کمیک هایی که به روایت داستان ها و وقایع اربعینی می پردازند، قادرند به شکل جذاب و آموزنده ای به ترویج فرهنگ اربعینی بپردازند.
* نرم افزارها و اپلیکیشن ها:
توسعه اپلیکیشن های کاربردی برای آشنایی بهتر با فرصت های اربعینی، ایجاد بسترهای تعاملی جهانی و تولید محتوای ارزشمند، می تواند به تسهیل تبادل اطلاعات و ترویج سبک زندگی اربعینی کمک نماید.
* ادبیات:
رمان ها، داستان های کوتاه و شعرهایی که دربرگیرنده مفاهیم متعالی اربعین همچون برادری، عدالت، فداکاری هستند، توانایی دارند که آگاهی و درک مخاطبان را از این پدیده الهی بالا برند و آنها را به تفکر عمیق تر تشویق کنند.
* کتاب و مطبوعات:
انتشار محصولات مکتوب و عرضه تحلیل های تمدنی بر محور اربعین، راهی مؤثر برای توسعه فرهنگ و ارزش های اربعینی به شمار می آید و به افزایش دانش عمومی در این حوزه کمک می نماید.
* هنرهای تجسمی:
نقاشی ها، مجسمه ها و تصاویری که زیبایی های معنوی اربعین را به نمایش می گذارند، قادرند الهام بخش هنرمندان و مخاطبان باشند و تجسم زیبایی های این رویداد را تقویت نمایند.
* گردشگری مذهبی:
طراحی و توسعه زیرساخت های گردشگری با محوریت ظرفیتهای اربعینی و عرضه سفرهای مکمل، می تواند به جذب گردشگران و ترویج این سبک زندگی در سطح جهانی بپردازد.
* نوآوری اجتماعی:
جذب و پیاده سازی ایده های نوآورانه در زمینه های اجتماعی برای بهره برداری از ظرفیتهای اربعین در سایر زمان ها، می تواند به تقویت و ترویج سبک زندگی اربعینی کمک نماید.
* صنایع دستی و هنری:
طراحی و تولید محصولات هنری بعنوان سوغات اربعینی با مضامین متعالی و اثر بخش که می تواند تحفه ای ارزشمند برای علاقه مندانی باشد که توفیق حضور در پیاده روی اربعین را نداشتند.
صنایع فرهنگی و جریان جهانی اربعین: از نوآوری تا انقلاب فرهنگی
اربعین فراتر از مرزهای جغرافیایی و مذهبی است. این رویداد، متعلق به همه انسان هایی است که به دنبال حقیقت، عدالت و معنویت هستند. با استفاده از ظرفیتهای شبکه های اجتماعی و تکنولوژی های جدید، می توانیم این پیام را به سراسر دنیا گسترش دهیم. اربعین، یک انقلاب فرهنگی است. این انقلاب، نه با شمشیر، بلکه با عشق، معرفت و تبلیغ معنای نهفته در پدیده اربعین به پیروزی می رسد. ابتکار عمل، خلاقیت، نوآوری و تولید محصولات متنوع در بستر صنایع فرهنگی ما را برای ساختن جهانی بهتر که در آن، عشق، برادری و عدالت حاکم است یاری می دهد.


منبع:

1403/05/20
09:37:58
5.0 / 5
221
تگهای خبر: آموزش , ادبیات , انتشار , تصویر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
کادو

كادو دونی

فروش انواع کادو

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است