در گفتگو با اشكان رهگذر مطرح شد:

حكایت تولید انیمیشن ژولیت وشاه و یك داوری

حكایت تولید انیمیشن ژولیت وشاه و یك داوری به گزارش کادو دونی اشکان رهگذر اظهار داشت: توسعه ایده «ژولیت و شاه» از سال نود و پنج آغاز شد. از همان سال ایده این انیمیشن چه ازنظر داستانی و چه بصری توسعه پیدا کرد. تا این که از سال نود و هفت وارد پیش تولید شدیم و هم اکنون هم در دست تولید قرار دارد. امیدواریم در اواخر سال 1401 آماده نمایش شود.


به گزارش کادو دونی به نقل از ایسنا، اشکان رهگذر، نویسنده و کارگردان که قبل از این با انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» موفق به دریافت 15 جایزه داخلی و خارجی شده بود و در جشنواره بین المللی انسی 2021 با پروژه «گنج اژدها» توانست به بخش میفاپیچز راه پیدا کند، بتازگی داور یکی از بخش های جشنواره بین المللی فانتازیا مونترال شده است. رهگذر علاوه بر داوری در این جشنواره، از انیمیشن سینمایی «ژولیت و شاه» در این جشنواره رونمایی می نماید.
خبر ساخت سومین انیمیشن سینمایی شما، «ژولیت و شاه» به فاصله یک ماه از خبر ساخت «گنج اژدها» منتشر گردید. آیا قصد دارید زمانی که صرف ساخت «آخرین داستان» شد را جبران کنید و هم زمان دو فیلم سینمایی بسازید؟
نه، قصد ندارم که زمان صرف شده برای ساخت انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» را جبران کنم. هر فیلم سازی دوست دارد، ایده هایش را زودتر به عرصه ظهور برساند و آنها را تبدیل به فیلم کند. ایده هایی هر دوی این انیمیشن ها، سال هاست که ذهن مرا به خودشان مشغول کرده اند و منتظر بودم تا پس از «آخرین داستان» به سراغشان بروم. واقعیت این است که برای من کیفیت بسیار مهم تر از هر چیزی است. البته قرار نبود «گنج اژدها» را به این زودی خبری نماییم، اما چون این پروژه در بخش میفاپیچز جشنواره بین المللی انسی 2021 پذیرفته شد مجبور شدیم تا خبر ساخت آنرا منتشر نماییم. درحالی که «گنج اژدها» هنوز در پیش تولید قرار دارد و ساخت انیمیشن سینمایی «ژولیت و شاه» را قبل از آن آغاز نموده بودیم. طبق برنامه ای هم که داریم «ژولیت و شاه» زودتر روانه بازار خواهد شد و به فاصله یک سال، انیمیشن «گنج اژدها» آماده نمایش می شود.
بعد از تجربه ساخت انیمیشنی درباره شاهنامه، رویکردتان در انیمیشن های بعدی تغییر نمود. «گنج اژدها» درباره آب و خشک سالی است و «ژولیت و شاه» درباره ناصرالدین شاه قاجار و وقایع تاریخی شکل گیری تئاتر در ایران، سوژه هایتان را چگونه انتخاب می کنید؟
دوست ندارم که در یک ژانر یا قالب خاص بمانم. این مساله را می توانید حتی در انیمیشن های کوتاهی که قبل از این ساخته ام ببینید. دلیلش هم این است که خودم را در هیچ ژانر و قالبی آن قدر پخته نمی دانم که بگویم این قالب خاص من است و بطورمثال فقط باید کارهای اساطیری بسازم. اهتمام می کنم بیشتر تجربه گرا باشم و بیشتر از تجربه گرایی، این ایده هایم هستند که مرا هدایت می کنند. این ایده ها برگرفته از چیزهایی است که روی من تأثیر می گذارند و دلم می خواهد که به سراغ ساختشان بروم.
چطور شد که تصمیم گرفتید به سراغ ناصرالدین شاه قاجار بروید و فیلمی در این زمینه بسازید؟
یکی از دلایلش این بود که حدود 10، 12 سال پیش یک انیمیشن کوتاه به نام «گربه قجری» ساختم که سوژه این انیمیشن هم برمبنای تعاریف پدرم از تاریخ قاجار به ذهنم رسیده بود. پدر من مطالعات بسیار عمیق و دقیقی درباره تاریخ قاجار داشته اند و در همین پروژه «ژولیت و شاه» هم یکی از مشاوران تاریخی فیلم هستند. پس از «گربه قجری» این ایده همیشه در ذهن من بود که یک انیمیشن درباره ناصرالدین شاه و آن مقطع تاریخی بسازم. قبل از من هم کارگردانان بزرگی روی این مقطع تاریخی کار کرده اند و از جانب دیگر، به سبب این که این دوره تاریخی به ما نزدیک تر است، دوست داشتم تجربه ای درباره آن داشته باشم.
مجوز فیلم نامه «ژولیت و شاه» طبق اخبار رسمی در سال 1397 صادر گردیده است. زمانی که شاید توجه به این دوره تاریخی همه گیر نشده بود. اما هم اکنون سه سریال در شبکه نمایش خانگی درباره دوران قاجار درحال تولید هستند. فکر می کنید این فضا چه تأثیری روی فیلم شما می گذارد؟
سه سریال با سه قصه، رویکرد، کارگردان و گروه متفاوت درباره تاریخ قاجار درحال تولید هستند، پس حتما هرکدام از آنها اثری متفاوت خواهند بود. از آنجایی که هر سه این سریال ها زنده هستند، ساخت آنها به زودی تمام می شود و ظرف یکی، دو سال آینده به نمایش درمی آیند. درحالی که ساخت انیمیشن زمان بر است و «ژولیت و شاه» پس از آنها به نمایش درمی آید. فکر می کنم این فضا می تواند به همه پروژه ها کمک نماید و مردم بیشتر با آن دوره تاریخی و فضایش آشنا کند. مخاطب ایرانی همیشه فضای این مقطع تاریخی را دوست داشته است و فکر می کنم همه این آثار به همدیگر کمک خواهند کرد.
ساخت این انیمیشن را از چه زمانی شروع کردید و هم اکنون در چه مرحله ای قرار دارد؟ پیش بینی می کنید «ژولیت و شاه» برای چه زمانی آمده نمایش شود؟
توسعه ایده «ژولیت و شاه» از سال 95 آغاز شد. از همان سال ایده این انیمیشن چه ازنظر داستانی و چه بصری توسعه پیدا کرد. تا این که از سال 97 وارد پیش تولید شدیم و هم اکنون هم در دست تولید قرار دارد. امیدواریم در اواخر سال 1401 آماده نمایش شود.
چه گروه سنی مخاطب این انیمیشن هستند؟
مخاطب هر دو انیمیشن سینمایی که در دست ساخت داریم، خانواده ها هستند. تلاش داریم که هرکدام از اعضای خانواده به صورتی از تماشای این انیمیشن ها لذت ببرند. البته کودکان و نوجوانان به شکل ویژه تری موردتوجه ما هستند.
درباره حضورتان در جشنواره بین المللی فانتازیا بگویید. در کدام بخش داور هستید و در این جشنواره چه اتفاقی برای «ژولیت و شاه» می افتد؟
آشنایی ام با جشنواره فانتازیا به سال 2018 بازمی گردد، زمانی که انیمیشن «آخرین داستان» آماده نمایش شده بود. برگزارکنندگان این جشنواره علاقمند بودند که وردپریمیر یا همان نخستین نمایش «آخرین داستان» را در جشنواره فانتازیا داشته باشند که من به سبب این که قرار بود این اتفاق در جشنواره انسی که جشنواره مهم تری است بیفتد، پیشنهاد آنها را رد کردم. ارتباط ما از همان موقع شکل گرفت و آنها دائماً پیگیر فیلم های ما بودند تا این که به من پیشنهاد دادند، داور جایزه «ساتوشی کن» بشوم. «ساتوشی کن»، کارگردان بزرگ و فقید ژاپنی است که در سن 46 سالگی درگذشت و جشنواره فانتازیا برای ادای دین به این کارگردان بزرگ که تأثیر زیادی روی سینمای زنده و انیمیشن گذاشته است، جایزه ای بانام او به شرکت کنندگان اهدا می کند. در ادامه آنها پیشنهاد دادند که هرکدام از داوران، پروژه های جدید و پروژه های آینده خودشان را معرفی کنند. بنا بر این ما در این جشنواره انیمیشن کوتاه «جبیر» که از تولیدات اخیر استودیو هورخش است را به نمایش می گذاریم و انیمیشن سینمایی «ژولیت و شاه» را به خریداران و توزیع کنندگان معرفی می نماییم. این اتفاق شبیه به میفاپیچز جشنواره انسی فرانسه است با این تفاوت که در آنجا این بخش رقابتی بود و جایزه ای داشت ولی در اینجا ما به شکل افتخاری حضور داریم. در طول این جشنواره ما با شرکت های مختلف برای نمایش «ژولیت و شاه» در کشورهای مختلف صحبت خواهیم کرد.
آیا این نخستین حضور شما بعنوان داور در یک جشنواره بین المللی است؟ آیا از سینمای ایران هم اثری در این جشنواره حضور دارد؟
نه، این نخستین بار است که افتخار داوری در یک جشنواره خارجی را دارم و متأسفانه از سینمای ایران هیچ فیلمی در این دوره از جشنواره حضور ندارد. به نظرم جشنواره فانتازیا بااینکه جزو جشنواره های مهم فیلم دنیاست، در ایران چندان شناخته شده نیست. درحالی که این جشنواره بسیار به هالیوود نزدیک است و در چند سال اخیر بسیار موفق ظاهر شده است. امیدوارم بواسطه حضور ما در این جشنواره فیلم سازان ایرانی بیشتر با این جشنواره آشنا گردند و از سال آینده آثارشان را جهت شرکت در آن ارسال نمایند.
«ژولیت و شاه» انیمیشنی در ژانر کمدی-رمانتیک و موزیکال است که به وقایع تاریخی شکل گیری تئاتر در ایران می پردازد. در خلاصه داستان این انیمیشن سینمایی به تهیه کنندگی آرمان رهگذر آمده است که: «جولی بازیگر جویای نام ولی تازه کار تئاتر، توسط ناصرالدین شاه به ایران دعوت می شود تا نقش ژولیت را در نمایشی بازی کند. غافل از آنکه شاه نقشه دیگری برای او دارد.»
ژینوس پدرام پس از انیمیشن «آخرین داستان» برای بار دوم با استودیو هورخش در تدوین این پروژه همکاری می کند. بهنام جلیلیان، آهنگسازی و میثم یوسفی، ترانه سرایی انیمیشن «ژولیت و شاه» را بر عهده دارند. امین قاضی، مدیر دوبلاژ این انیمیشن سینمایی است و سام استودیو، ضبط صدای صداپیشگان این پروژه را انجام می دهد.
جشنواره بین المللی فانتازیا 2021 به سبب شیوع ویروس کرونا به شکل آنلاین از 5 تا 25 آگوست (14 تا 24 مرداد) در شهر مونترال برگزار می گردد.










منبع:

1400/05/02
12:15:05
5.0 / 5
634
تگهای خبر: اهدا , تئاتر , تولید , جایزه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
کادو

كادو دونی

فروش انواع کادو

kadodooni.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كادو دونی محفوظ است