توسط انتشارات ققنوس؛
ترجمه دین بعد از متافیزیك به بازار نشر آمد
به گزارش کادو دونی کتاب دین بعد از متافیزیک با ویرایش مارک راتال و ویرایش فارسی علی اصغر مصلح توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.
به گزارش کادو دونی به نقل از مهر، کتاب «دین بعد از متافیزیک» با ویرایش مارک راتال اخیرا با ویرایش فارسی علی اصغر مصلح توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این کتاب سال ۲۰۰۳ توسط انتشارات دانشگاه کمبریج انتشار یافته است.
تعبیر دین بعد از متافیزیک، بیشتر از همه یادآور مارتین هایدگر است که دوران معاصر را به صورت های مختلف توصیف کرد و اعلام آخر متافیزیک، یکی از این توصیفات بود. او متافیزیک را غافل از هستی و تنها متوجه هستنده ها می دانست. تأثیر این مبنا در تفکر دینی، فروکاسته شدن حقیقت دینی به هستنده ای از هستنده هاست. خود هایدگر برای فراروی از متافیزیک به بازگشت به تفکر هستی دعوت کرده است؛ تفکری که از جانب یادآور متفکران پیشاسقراطی مانند پارمنیدس و آموزه های بعضی از متفکران شرق مانند لائوتسه یا حکمایی چون اکهارت و ابن عربی است و از طرفی می خواهد به امکانات کشف نشده خود تفکر توجه کند.
علی اصغر مصلح ویراستار نسخه فارسی «دین بعد از متافیزیک»، می گوید فلسفه دین بعد از متافیزیک، فلسفه دین متکی بر یک دین خاص نیست. ازاین رو باید از فلسفه دینی که در فرآیند مشارکت و گفتگوی چندجانبه شکل گرفته، استقبال کرد. برای قرار گرفتن در این راه باید به سوابق تفکرات فلسفی درباره دین که راه گفتگو را باز می کنند اهمیت داد.
مارک راتال پژوهشگر فلسفه و هایدگرشناس آمریکایی، متولد سال ۱۹۶۵ است که کتاب «دین بعد از متافیزیک» زیر نظر او شکل گرفته و تدوین شده است. مقالات این کتاب، نتیجه کنفرانسی با مدیریت او هستند که سال ۲۰۰۱ با عنوان «دین بعد از هستی _ یزدان شناسی» برگزار شد و صاحبان مقالات کتاب، نتیجه آخرین مطالعات و دریافت های خویش را در آن ارائه کردند.
این کتاب ۱۱ مقاله را با این عناوین شامل می شود: «مقدمه: متافیزیک و هستی _ یزدان شناسی» نوشته مارک آ. راتال، «عشق و مرگ نزد نیچه» نوشته رابرت پیپین، «پس از هستی _ یزدان شناسی: فلسفه بین علم و دین» نوشته جیانی واتیمو، «ضدکشیش گرایی و خداناباوری» نوشته ریچارد رورتی، «ساختارهای بسته جهان» نوشته چارلز تیلور، «بین زمین و آسمان: نظر هایدگر در باب زندگی بعد از مرگ خدا» نوشته مارک آ. راتال، «مسیحیت عاری از هستی_یزدان شناسی: تقریر کی یر کگور از حرکت نفس از یاس به سرور» نوشته هیوبرت ل. دریفوس، «دین بعد از هست_ یزدان شناسی» نوشته آدریان پیرزاک، «تجربه خدا و ارزش شناسی امر ناممکن» نوشته جان د. کاپوتو، «فلسفه یهودی بعد از متافیزیک» نوشته لئورا باتنیتسکی و «پایان متافیزیک به مثابه یک امکان» نوشته ژان لوک ماریون.
ترجمه این مقالات هم به ترتیب توسط این مترجمان انجام شده است: رضا دهقانی، محمد شکری، لیلا کبریت چی، منیره طلیعه بخش، ریحانه صارمی، محمدمهدی فلاح، صالح نجفی، مهدی پارسا، آزاده فضلی، محمدابراهیم باسط، نوشین شاهنده.
در قسمتی از این کتاب می خوانیم:
بنابراین شکوفایی بشر بعنوان غایت جاودان در نظر گرفته می شود، حتی اگر در دوره مصیبت ها و تحقیرها این شکوفایی افول کرده باشد، و بمحض اینکه انسان آنرا تصدیق کند، محتوای آن دیگر مساله برانگیز نخواهد بود.
ما در این جا طرح کلی نسخه ای از روایتی در مورد سکولاریته مدرن را مشاهده می نماییم، که در شکل کلی آن عمیقا و به صورت گسترده در فرهنگ اومانیستی مدرن ریشه دوانده است. عموما [این فرهنگ] چهار وجه مرتبط دارد، که سه وجه نخست عبارت اند از: (الف) نظریه «مرگ خدا» به این معنا که فرد دیگر نمی تواند صادقانه، به صورت واضح و خالصانه به خدا باور داشته باشد؛ (ب) برخی داستان های «تفریقی» در مورد رشد اومانیسم مدرن؛ و (ج) نگاهی به علل اصلی باور دینی، و جایگاهشان در مورد انگیزه های جاودان بشر، که بنیانی برای داستان تفریق است. این رویکردها از قرن نوزدهم تا به امروز متغیر بوده اند؛ از نظریاتی در مورد ترس های اولیه بشر از موجودات ناشناخته یا تمایل به کنترل عناصر گرفته، تا گمانه زنی هایی چون گمان فروید در مرتبط کردن دین و روان رنجوری ها. در خیلی از این روایات، زمانی که تکنولوژی به مرحله مشخصی می رسد، دین به آسانی غیرضروری می شود: ما دیگر به خدا نیازی نداریم، چون که خودمان می دانیم چگونه از پس کارها برآییم. این نظریات به صورت وسیع و نامعقولی تقلیل گرایانه اند.
این کتاب با ۳۴۱ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۶۵ هزار تومان انتشار یافته است.
منبع: kadodooni.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب